Toen Battalion Wars op de Nintendo GameCube debuteerde in 2005 was het een juweeltje onder de toenmalige spellen. Het had onder andere een uitgekiende mix van actie, strategie en sublieme graphics die grensverleggend waren. Het spel werd de hemel in geprezen om een zeer bijzondere kwaliteit – originaliteit.
Twee jaar later is het team dat Battalion Wars creëerde terug met een opvolger die qua niveau wederom ver boven alle actiegames uit lijkt te stijgen en de Wii-bezitter een spetterend spel brengt. We zijn op bezoek geweest in de Londense studio's van Kuju, bij de makers van Battalion Wars II (BWii), om ze uit te laten leggen waarom de Wii perfect past bij de spelreeks waarbij alles van het begin af aan al anders gaat dan normaal.
De eerste Battalion Wars spellen stammen van de begindagen van Kuju, opgericht in 1998. De makers hebben er hard aan gewerkt om een actiespel te maken met een strategische draai eraan. Het bedrijf was er dan ook op gebrand een goed passende omgeving te vinden voor een spel dat overgoten is met creativiteit en originaliteit. Kuju´s Creative Director, Tanc Dyke-Wells was één van degenen die aan het originele Gamecube spel hebben gewerkt. Hij herinnert zich nog duidelijk hoe ze in het begin probeerden de serie bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen.
"We hebben aan verschillende vertegenwoordigers een prototype van Battalion Wars laten zien, bij Nintendo was er gewoon de beste klik. Zij zochten iets origineels. Battalion Wars is zeker een spel dat een mengvorm is van verschillende genres. Ik denk dat ze dat interessant vonden als innovatief bedrijf."
Al snel ontwikkelde het idee zich van een spel waarin panische actie en zorgvuldige strategie samenkomen. Dit leidde tot het uiteindelijke Battalion Wars voor de GameCube. Spelers werden uitgenodigd om hun militaire kunde los te laten op campagnes vol met actie die het nodige vergen van zowel de hersens als brute kracht. Terwijl het spel precies dat bracht wat Kuju voor ogen had, kwam al snel het idee voor een vervolg.
Samen met anderen van het Battalion Wars team was Kuju´s Hoofd Designer Andy Trowers betrokken bij het opstellen van de toekomst van de spelreeks en het vinden van de sleutelwaarden die de opvolger naar een hoger niveau moesten brengen. Het behouden van de unieke stijl en gameplay van het origineel waren, samen met de behoefte om de feedback van spelers te gebruiken, de belangrijkste uitgangspunten bij het maken van Bwii, zegt Andy.
Voor Tanc omvat de onderscheidende visuele stijl van Bwii dat wat de reeks is: een behoefte om plezier op de eerste plaats te zetten.
Bij aanvang van het creatieve proces voor Battalion Wars II, kreeg Kuju de beschikking over een prototype Wii en realiseerde zich meteen dat er een wereld van mogelijkheden aan zijn voeten lag. De eerste keer dat hij een Wii uitprobeerde was voor Andy een geweldige ervaring.