Test, test, staat dit ding eigenlijk wel aan? Draai de volumeknop vol open, hang je gitaar om je nek en pak je plectrum: Guitar Hero 5 is gearriveerd op de Wii!
Maar laat je niet foppen door de titel: Guitar Hero 5 draait niet alleen om gitaren, tenzij je dat zelf wilt. Als je zin hebt in een echte bandervaring, zijn drummers, bassisten en zangers ook allemaal welkom. Je kent het klappen van de zweep nu waarschijnlijk wel. Maar zo niet, dan heb je het zo onder de knie. Kies simpelweg een nummer en speel de gekleurde noten in de volgorde en het ritme waarmee ze in beeld verschijnen, door de knoppen van dezelfde kleur in te drukken op je Controller. Pak gewoon de microfoon, wanneer de liedtekst in beeld verschijnt. Keten 'gouden' noten aan elkaar om enorme bonussen te verdienen, die je kunt gebruiken om je score te vermenigvuldigen of om een falend bandlid terug te halen. Simpel? Als je nog maar net begint absoluut. Maar kies een van de vele spelstanden en krik de moeilijkheidsgraad op, en je hebt een uitdaging waar alleen echte helden raad mee weten.
Guitar Hero 5 biedt je meer keuze dan ooit: je kunt je band helemaal samenstellen, zoals jij dat wilt. Als je clubje de zaal graag vult met het geluid van een duister engelenkoor, kun je voor meerdere zangers gaan. Ken je meer dan één persoon die ervan houdt om harde tikken uit te delen en een gevoel voor ritme heeft, dan kies je voor meerdere drummers. Of misschien wil je gewoon een paar andere gitaargoden uitdagen voor een strijd der titanen, om het vuur te doen ontvlammen in de harten van de echte gitaarfans. Wat je ook wilt, Guitar Hero 5 biedt je de vrijheid om in iedere spelstand iedere gewenste combinatie te kiezen van zangers, drummers, bassisten en gitaristen. Als jullie gigantische en welverdiende ego's het aankunnen om in dezelfde ruimte te staan, kunnen maximaal vier mensen samen spelen. Maar als jullie samenzijn onmogelijk wordt gemaakt door botsende artistieke opvattingen, kun je online rocken met maximaal zeven andere spelers.
De disk bevat 85 zorgvuldig geselecteerde voorbeelden van muzikale perfectie, die je vaardigheden tot het uiterste drijven. En dit maal is ieder nummer direct vanaf het begin speelbaar. Zorg voor een zee aan ontstoken aanstekers in het publiek met klassiekers van Johnny Cash en de Rolling Stones; ontketen de wedergeboorte van rock met knallende nummers van Muse en Rammstein, of laat je van je gevoelige kant zien met meer melodische (maar niet minder ingewikkelde) liedjes van Dire Straits en Stevie Wonder, om maar een paar voorbeelden te noemen. Heb je je eenmaal alle klassiekers, knallende krakers en gevoelige tracks meester gemaakt en heb je zin om je eigen onvergetelijke meesterwerk neer te zetten, dan kun je daar de GHMusic Studio voor gebruiken en vervolgens je creatie online met anderen delen via GHTunes.
Als jij alles in huis hebt om de hele dag en nacht door te rocken, dan is dit het spel voor jou - met meer spelstanden dan ooit, is er genoeg uitdaging om zelfs de meest geoefende gitaargod aan het zweten te krijgen. Werk je door de klassieke Career-stand of kom in de uitdagingen van Rockfest oog in oog te staan met de moeilijkste metal sinds mensenheugenis. Bij Party Play kunnen bandleden op ieder gewenst moment meedoen en stoppen, zonder de actie te onderbreken. En Mii Freestyle is de poptempel waar je Mii-personages samen aan het rocken slaan. Als vrienden een Nintendo DS meenemen, kunnen ze meedoen als een gerespecteerd crewlid. In Roadie Battle kan een duo - bestaande uit een gitarist en een roadie - een ander team uitdagen voor een duel; terwijl het virtueuze gitaargepingel plaatsvindt op de Wii, kunnen DS-roadies de apparatuur van het andere team saboteren of hun eigen spullen oplappen, nadat die onder handen zijn genomen door de smeerlappen van de tegenstander.