Harry Potter-fans opgelet! Je favoriete tovenaar en zijn vrienden komen naar de Wii in LEGO-vorm! Als je altijd al hebt vermoed dat er meer magie in je schuilt dan in een ordinaire Dreuzel, moet je je toverstaf (daarmee bedoelen we de Wii-afstandsbediening) bij de hand houden, want je kunt de eerste vier Harry Potter nu beleven als nooit tevoren!
In LEGO Harry Potter: Jaren 1-4, wekken Warner Bros. Interactive Entertainment en TT Games de eerste vier verhalen in de Harry Potter-serie (Harry Potter en de Steen der wijzen, Harry Potter en de Geheime kamer, Harry Potter en de Gevangene van Azkaban en Harry Potter en de Vuurbeker) tot leven in LEGO-stijl. Het verhaal begint op de stoep van de Ligusterlaan en eindigt met de finale van het tovenaarstoernooi, een reis die je voert door spannende locaties als de Wegisweg, Goudgrijp, het Verboden Bos, Het Nest en Zweinsveld - terwijl je natuurlijk de meeste tijd doorbrengt in de vele hallen en lokalen van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Zweinstein is zelfs de grootste omgeving die je ooit in een LEGO-game kon bezoeken.
LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 laat je net als in vorige LEGO-games een klein groepje personages besturen door levels en missies die zijn gebaseerd op de wereldberoemde verhalen. Je kunt niet alleen spelen met de belangrijkste personages (zoals Harry Potter, Hermelien Griffel en Ron Wemel), maar ook met dieren (zoals Schurfie en Knikkebeen) of de (slik) slechteriken!
LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 bevat meer dan 140 speelbare personages, waarvan de meeste unieke vaardigheden hebben. Zo beschikt Harry over de onzichtbaarheidsmantel en kan hij Sisselspraak spreken, terwijl Hermelien de tijdverdrijver kan gebruiken en toegang heeft tot delen van de school die voor anderen gesloten blijven. Met een druk op de knop kun je tussen personages wisselen, zodat je steeds het beste personage kunt kiezen om een puzzel of opdracht te voltooien. In de loop van je avontuur verzamel je LEGO-blokjes die je kunt gebruiken als betaalmiddel om nieuwe personages en spreuken aan te schaffen. Je kunt met nieuwe personages ook eerder doorlopen levels nogmaals spelen - misschien dat je daarmee toegang tot eerder gesloten gebieden kunt krijgen!
Om te leren hoe je spreuken als Lumos, Immobilus en Expelliarmus kunt gebruiken, mag je de lessen op Zweinstein niet missen. Met Wingardium Leviosa kun je bijvoorbeeld LEGO-blokjes laten zweven om ermee te bouwen en puzzels op te lossen. Je kunt de Wii-afstandsbediening bewegen om de spreuken te gebruiken, bijvoorbeeld bij het verkennen van je omgeving, het oplossen van puzzels en het bestrijden van vijanden. Tijdens de lessen van professor Sneep leer je ook drankjes brouwen die je voorbij hindernissen in het spel kunnen helpen.
Als je er niet zo van houdt om in je eentje te spelen, kan een vriend wanneer hij maar wil een Wii-afstandsbediening pakken om op een gesplitst scherm met je verder te spelen.