Hoewel sommige spellen lijken te zijn vormgegeven aan de hand van schilderen-op-nummer, schildert Ōkami de vakjes in een compleet eigen stijl, en gebruikt het de Wii-afstandsbediening als kwast.
In Ōkami moet Amaterasu, de godenzoon met het lichaam van een wolf, een troosteloze wereld - onder het juk van het tyrannieke en vernietigende monster Orochi - kleur en leven inademen. Amaterasu reist door verschillende regionen van deze wereld om zijn 'Hemelse Kwast'-krachten terug te winnen en gaandeweg alle levensvormen nieuw leven in te blazen.
Met de Wii-afstandsbediening kunnen spelers direct de Hemelse Kwast in het spel besturen en letterlijk schilderen in de spelwereld, waardoor de fysieke eigenschappen ervan veranderen. Of het nu gaat om het aanleggen van paden, het omhakken van bomen of het veranderen van nacht in dag, Ōkami verandert de wereld in een virtueel schilderij.
Kun jij de schoonheid en orde herstellen in een sombere wereld die onder de voet is gelopen door het kwaad? Met de Wii-afstandsbediening is de wereld jouw schilderij.