LOIC GOUNON : BRAND MANAGER
Als International Brand Manager, let Loic Gounon tijdens het project op de productie en het merk Rabbids. Hij onderhoudt daarbij contacten met de productie- en marketingafdeling van Ubisoft. In zijn functie werkt nauw samen met de Creative Director en Producer, en controleert of het spel consistent is met het merk Rabbids. Dit is Loics vierde konijnenspel. We spraken met hem af om het eens uitgebreid over de konijnen te hebben.
In Rabbids Go Home spelen konijnen de hoofdrol, in plaats van Rayman. Waarom besloot je deze richting in te slaan?
Konijnen in plaats van Rayman? Toen we in 2006 de konijnen creëerden, waren het slechts een van de ongeveer twintig soorten vijanden van Rayman. Iedereen in het team hield van ze, iedereen bij Ubisoft hield van ze, en toen we het eerste filmpje uitbrachten, hield de hele wereld van ze. We zagen dat beide personages (Rayman en de konijnen) potentie hadden, dus we hebben het merk opgesplitst. We wilden dat alleen niet te vroeg doen. Als we de konijnen zelfstandig gebruikten, hadden we een beter concept nodig dan een partygame.
We hadden veel andere ideeën voor de konijnen, en dachten eerlijk gezegd niet dat één konijn erg leuk zou zijn. We wilden echt dat twee konijnen samen zouden spelen en elkaar belachelijk maken. Net als in films is het altijd beter om twee personages te hebben. Met de winkelwagen kunnen ze zich verplaatsen en dingen verzamelen. We hebben verschillende besturingstests uitgevoerd. In eerste instantie werd het spel bestuurd door de Wii-afstandsbediening te kantelen. Dat bleek niet erg handig, dus we kozen voor een besturing die lijkt op die van Mario en Zelda, en veel andere Nintendo-spellen. We gebruikten de richtingsstick van de Nunchuk om te sturen en de Wii-afstandsbediening om aan te vallen. En dat bleek goed te werken. Het konijn dat het winkelwagentje duwt wordt bestuurd met de Nunchuk, en het konijn in het wagentje valt aan. De combinatie van de twee konijnen en een winkelwagen bevalt ons goed – we noemen het 't konijnenteam.
We zullen ook de Z-knop gebruiken. Een nieuw onderdeel, dat we nog niet hebben laten zien, is de kanonskogel. Behalve de twee konijnen die je in beeld ziet, kun je een derde konijn besturen. Als je op het scherm richt, kun je dit derde konijn wegschieten naar het hoofd van een personage of vijand. Door de Wii-afstandsbediening te schudden, kun je de vijand vertragen. Hij helpt ook om de rotzooi nog groter te maken. Dus als je schudt terwijl hij zich op een voorwerp bevindt, kan hij dat vernietigen. Soms kom je delen van voorwerpen tegen waar je niet bij kunt. Je kunt hem wegschieten met een Bah!-schot, zodat je de kleine onderdelen kunt verzamelen met je winkelwagen.
De muziek is opvallend, net als de geluiden. Kun je daar wat meer over vertellen?
Het ontwerp bevat drie sleutelelementen. Een van de dingen die we niet konden veranderen vanwege het merk, was de stem. Een van de programmeurs in Montpellier doet de stem van de konijnen en dat hebben we zo gelaten. We hebben andere acteurs geprobeerd – professionele acteurs – maar ze konden de juiste toon niet vinden. Dus de stem wordt nog steeds gedaan door die medewerker van Ubisoft.
Maar zodra je met je konijn begint te spelen, verandert de muziekstijl volledig. Je hoort de Roemeense fanfareband Vagabontu. De tien bandleden bespelen hun instrumenten op een krankzinnige manier, waardoor de muziek hard, wild en heel energiek klinkt. Het was een idee van de audiodesigner. We zijn naar Roemenië afgereisd om muziek op te nemen voor een eerste test. We plakten de muziek onder het spel en het bleek erg goed te werken. Het is echt een fantastisch verhaal. Vorig jaar begonnen we op een afgelegen locatie met ze te werken. Ze wisten niet eens wat een videogame was en nu zit hun muziek in het spel. Het is grappig – maar het werkt goed!