Wat een gemene wereld is het toch. Uit alle hoeken en gaten komen mafkezen tevoorschijn. Gelukkig zijn Sam & Max er nog om het ongedierte uit te roeien en de vrede te bewaren, liefst op gewelddadige wijze.
De bizar grappige avonturen van het freelance politieduo verschijnen met Sam & Max: Season One voor het eerst op de Wii. Sam is 'n twee meter grote hond in een te wijd pak en in zijn hand een blaffer ter grootte van een schuiftrompet. Max is 'n één meter klein 'konijnachtig schepsel' met een vlijmscherpe grijns en de impulsieve aard van een piranha. Samen doorzoeken ze de slijmerige straten van fictief New York City op een missie om een bizarre samenzwering op te rollen die te maken heeft met mentale manipulatie.
Sam & Max: Season One is gebaseerd op de populaire pc-games, point-and-click-avonturenspellen vol puzzels. Je gebruikt de aanwijsmogelijkheid van de Wii-afstandsbediening om Sam & Max te besturen, getuigen te ondervragen, omgevingen te onderzoeken en meer. Hoewel de gameplay van Sam & Max al een avontuur op zich is, onderscheidt het spel zich in het genre door de droge, wrange humor.