WWE SmackDown vs. Raw 2009 houdt de traditie van de serie in stand, om de ultieme spelsimulatie te leveren van de live WWE-uitzendingen. WWE SmackDown vs. Raw 2009 voor de Wii bouwt voort op het succes van zijn voorgangers door het aantal wedstrijdtypes aanzienlijk te vergroten en de spelers meer manieren te bieden om van de unieke toegankelijke spelervaring van de Wii te genieten.
Bovendien tilt het spel het vechtsportvermaak naar het volgende niveau door spelers meer controle te geven over hun Superstar, met interactieve opkomsten en overwinningsscènes. WWE SmackDown vs. Raw 2009 voor de Wii biedt tevens een groot aantal verschillende nieuwe wapens, introduceert online spelmogelijkheden en nog veel meer.