Voor hun debuut op de Wii hebben de licht ontvlambare en brutale Worms een nieuwe wereld betreden – letterlijk. De beenloze meesterbreinen hebben hun aardse bezittingen achtergelaten, behalve natuurlijk hun wapens, en zijn ertoe overgestapt om elkaar op te blazen in de ruimte in Worms: A Space Oddity.
Net als de voorgaande Worms-titels, is Worms: A Space Oddity een strategiespel dat om beurten wordt gespeeld en waarin de ene wormkolonie de andere naar het hiernamaals probeert te knallen. Dit keer doen ze dat met de kracht van de Wii-afstandsbediening. Deze Worms-titel werd zelfs van de grond af opgebouwd om te profiteren van deze Controller, zodat spelers hun aanvallen met de unieke Worms-wapens kunnen ontketenen middels bewegings- en krachtgevoelige manouevres.
Naast de nieuwe besturing met de Wii-afstandsbediening kent Worms: A Space Oddity een nieuwe visuele benadering. Kenden de voorgaande Worms-spellen een traditionele tekenstijl, voor de nieuwste titel wordt deze benadering vervangen door een opvallende stijl, die is geïnspireerd door het uiterlijk van klassieke science-fictionwerken. De aanpassingen vallen direct op wanneer je je een weg speelt door de zes planeten, elk met zijn eigen, unieke omgeving.