De medewerkers van Nintendo Online Magazine uit Japan zaten rond de tafel met de ontwikkelaars van Wario Land: The Shake Dimension om Wario’s nieuwste avontuur te bespreken. Hier volgt een transcriptie van het interview. Als je deel één en deel twee gemist hebt, klik dan op de links om ze te lezen.
Kentaro Sei, planning: Zoals eerder werd gezegd, heeft ieder gebied zijn eigen doelen, ofwel missies. Eén uniek aspect van dit spel is dat er maar één hoofddoel is, maar inclusief de missies zijn er meerdere doelstellingen. Dat betekent dat je er plezier aan kunt beleven om hetzelfde gebied keer op keer te spelen. Je kunt het hoofddoel bereiken door het spel enkel op de gebruikelijke wijze te spelen, maar het spel biedt een grotere uitdaging, als je ook probeert de missies te voltooien. De gebieden zijn zo gebouwd dat iedereen, van beginnende tot gevorderde spelers, er plezier aan kan beleven.
Nobuo Matsumiya, assistent-regisseur: We hebben een hoop denkwerk gestoken in de samenstelling van de gebieden. In een bepaald stadium van ontwikkeling waren delen van het spel behoorlijk lastig, zelfs in de eerste gebieden. Om het spel ook leuk te maken voor spelers die nog niet bekend zijn met platformspellen, hebben we de moeilijkheidsgraad van de gebieden aan het begin van het spel uiteindelijk verlaagd.
Sei: Nog zo'n belonende uitdaging zijn de time attacks. In de tweede helft van de gebieden, nadat je het personage Merelda hebt gered, begint de tijd af te tellen. Het werkt dan als een racespel, waarbij razendsnelle reflexen nodig zijn. Er is een verborgen gebied, Lowdown Depths, waar de time attack behoorlijk inspannend is.
Tadanori Tsukawaki, hoofdontwerper: Dat gebied speelden we vaak gedurende de ontwikkeling. (Lacht.) Matsumiya-san zette de onmogelijkste tijden neer. We hadden allemaal zoiets van: “Dat kan niet! Hoe krijg je het voor elkaar?”
Sei: Eén kenmerk van het spel is dat je Merelda bevrijdt en vervolgens met haar terugkeert. Dat is misschien wel het uitdagendste en tegelijkertijd meest belonende aspect van het spel.
Sei: Ja. We hebben onszelf overtroffen en moesten er later voor zorgen dat ze wat makkelijker te vinden zouden zijn, want het is het meest van belang om de spelers een plezierig spel te geven.
Takahiro Harada, producent: Als je denkt: “Misschien moet ik die kant op", en het werkt zoals je had verwacht, dan voelt dat erg goed. Dat hielden we in gedachten toen we de gebieden ontwierpen.
Sei: Ook is er het element van schatten verzamelen. Dat idee ontstond op een avond, toen we buiten bij Tsukawaki's huis kampeerden. Inclusief onuitgevoerde ideeën, kwamen we die avond, terwijl we samen rond het kampvuur zaten, op de proppen met ongeveer 100 ideeën.
Tsukawaki: We bleven maar praten, en eten en drinken — en tekenen — tot in de ochtend. (Lacht.)