NIH_BasicPose_Sonic00.jpg
Na zijn baanbrekende avonturen in de jaren tachtig en zijn atletische belevenissen met Mario bij de Olympische Spelen, maakt Sonic een razendsnelle comeback! In Sonic Colours voor Wii en Nintendo DS doet de blauwe egel waar hij goed in is – maar met een aantal nieuwe vaardigheden – en keert hij terug om Dr. Eggman te verslaan.
Nintendo of Europe: kun je de omgeving en het achtergrondverhaal van Sonic Colours voor ons beschrijven?
Takashi Iizuka: de spellen spelen zich af in een fantasievolle wereld. Dat is een grote verandering voor een Sonic-titel, waarin de levels doorgaans realistischer zijn. Anders dan anders is ook dat we voor deze titel een aantal Amerikaanse schrijvers hebben ingeschakeld om te helpen met het verhaal. We hadden daar verschillende redenen voor. We wilden het spel toegankelijker maken voor een westers publiek en een verhaal creëren dat leuk en interessant is voor zowel volwassenen als kinderen.
In het verhaal heeft Dr. Eggman, Sonics aartsvijand, een pretpark in de ruimte ontwikkeld. Hij heeft daarvoor diverse kleine asteroïden verzameld, die hij met energiebanden aan elkaar heeft geketend. Op sommige van die asteroïden leeft een buitenaards ras van energiewezens, die bekendstaan als Wisps. Dr. Eggman gebruikt ze als onderdeel van zijn mysterieuze plannen.
Tl: Wisps zijn energiewezens die beschikken over vreemde krachten, en ze komen voor in talloze variëteiten en kleuren. Door ze aan te raken en te absorberen, neemt Sonic de kracht van die Wisp over.
De turquoise Wisp geeft Sonic zijn eerste kleurkracht. Door de turquoise Wisp te bevrijden, absorbeert Sonic hem en kan hij de turquoise laserkracht gebruiken. Hiermee kan hij vijanden verslaan en zich in een oogwenk door het level verplaatsen.
Een andere kracht verkrijg je door de gele Wisp te absorberen. Met zijn speciale kracht kan Sonic in de grond boren. Zo kan Sonic niet alleen over het oppervlak van de wereld rennen, hij kan voor het eerst ook ondergronds opzoek gaan naar voorwerpen en verborgen gebieden. Dus door die kleurkrachten te gebruiken, kan Sonic allerlei nieuwe dingen doen. Misschien zie je niets, maar als je de gele boorkracht gebruikt om de omgeving te verkennen, vind je wellicht een extra leven of een alternatieve route. Met de manier waarop we de levels hebben ontworpen, proberen we de speler te belonen voor het verkennen en experimenteren.
Door oranje Wisps te bevrijden en te absorberen, krijgt Sonic de beschikking over een oranje raket, waarmee hij omhoog kan vliegen. Zo kan Sonic plekken bereiken die hij met een sprong niet haalt, en routes vinden die je anders over het hoofd zou zien.
Roze Wisps zijn Wisps die alleen op de Wii voorkomen. Ze geven Sonic roze stekels, waarmee hij overal aan kan blijven hangen. Met de scherpe stekels blijft Sonic aan muren en plafonds hangen, maar ook aan de punten die hem anders verwonden.
De rode Wisps, met hun explosie van rode kleurkracht, kom je alleen tegen in de Nintendo DS-versie. Zoals je misschien al vermoed, wordt deze kleurkracht omgeven door vuur. Niet alleen vernietigt het vijanden, Sonic kan de explosie gebruiken om weg te schieten. In sommige levels moet je handig gebruikmaken van het vuur van de kleurkracht.
De oplichtende kristallen staven die je in sommige levels tegenkomt zijn een ander voorbeeld. Spelers die beschikken over de turquoise laserkracht, ontdekken al snel dat als ze met de laser op de staaf schieten, er een soort lichtkabelroute verschijnt. Deze route is korter en leidt spelers sneller naar het eind van het level. Je kunt de turquoise laserkracht niet alleen gebruiken wanneer je wilt, maar ook de richting bepalen. Je kunt er vijanden mee uitschakelen en, door via de muren te schieten, verborgen gebieden mee vinden. Een van de dingen die het levelontwerp zo uniek maakt, is de grote hoeveelheid verschillende paden – meer dan in andere titels.