Duik in een fantastisch nieuw avontuur, dat zich afspeelt in de Unova-regio – ver weg van alles wat je kent! In deze regio wisselen de seizoenen elkaar af, waardoor het landschap steeds weer verandert. Bovendien zullen sommige Pokémon gedurende bepaalde seizoenen vaker voorkomen, of zelfs van kleur veranderen! Een aantal van de meer dan 150 niet eerder geziene Pokémon is uniek voor elk van de versies, en dit keer verschillen de locaties waar je ze kunt vinden ook!
Triple Battles, Rotation Battles en Random Matchup Battles bieden een compleet nieuwe uitdaging. Spelers kunnen een infraroodverbinding maken of de wereld van een vriend bezoeken via Entralink! Eigenaren van een Nintendo DSi of Nintendo DSi XL kunnen videochatten via Xtransceiver, en met de splinternieuwe Pokémon Global Link kunnen spelers een bezoek brengen aan de Pokémon Dream World-website. Pokémon hebben hier hun eigen woning en kunnen, door verschillende minigames te spelen, vriendschap sluiten met andere Pokémon.