Super Mario Run komt in december uit voor iPhone en iPad
Kyoto, Japan – 8 september 2016 (Japanse tijd) – Eerder vandaag heeft Nintendo op een Apple-evenement in San Francisco aangekondigd dat Nintendo's grootste icoon te zien zal zijn in Super Mario Run, een Super Mario Bros.-platformgame vol actie die speciaal wordt ontwikkeld voor smartphones en die vanaf december te vinden is in de App Store. Shigeru Miyamoto, de bedenker van Super Mario, liet op het evenement zien hoe Mario verschillende levels verkende waarin miljoenen fans van over de hele wereld zich meteen thuis zullen voelen. In de game rent Mario vanzelf naar voren, maar spelers kunnen hem met één enkele aanraking over obstakels en vijanden laten springen. Aan het einde van ieder level staat een vlaggenmast die je moet bereiken om het level te voltooien.
"We hebben van Super Mario Run een game gemaakt die perfect is om op je iPhone te spelen," zei Shigeru Miyamoto, die Mario meer dan 35 jaar geleden heeft bedacht. "Super Mario heeft zich met de komst van ieder nieuw systeem steeds verder ontwikkeld. Dit is de eerste keer dat spelers een volledige Super Mario-game met slechts één hand kunnen spelen. Zo kun je spelen terwijl je in de metro staat of, wat ik nog leuker vind, terwijl je een hamburger eet."
"De App Store heeft ons leven op allerlei vlakken verbeterd: de manier waarop we communiceren, werken en onszelf ontspannen," zei Tim Cook, CEO van Apple. "Voor gamers van alle leeftijden is het plaatje echter niet compleet zonder Mario. We zijn dus dolblij dat Nintendo de held in december voor het eerst een avontuur laat beleven op iOS."
Super Mario Run heeft een spelstand waarin de speler munten verzamelt en naar het einde van het level rent, evenals een spelstand waarin de speler het opneemt tegen de acrobatische kunsten van anderen die hetzelfde level hebben gespeeld. Daarnaast is er een spelstand waarin je op basis van behaalde resultaten je eigen Paddenstoelenrijk kunt maken.
Om iOS-gebruikers voor te bereiden op de release van Super Mario Run worden er deze maand Mario-stickers voor iMessage uitgebracht in de App Store. iMessage-gebruikers kunnen deze stickers gemakkelijk gebruiken op diverse manieren en zo de magie van het Paddenstoelenrijk beleven tijdens hun gesprekken.