Metroid Dread-rapport Vol. 2: de E.M.M.I. uitgelicht
Welkom bij het tweede Metroid Dread-rapport! In deze reeks nieuwsartikelen geven we de nieuwste info over Metroid Dread voor de Nintendo Switch en de wereld van de Metroid-serie, naast een blik achter de schermen bij het ontwikkelaarsteam.
In deze editie gaan we dieper in op de dreiging waar premiejager Samus Aran mee te maken krijgt: de E.M.M.I. Deze grote, snelle en extreem gevaarlijke robots werden ooit door de Galactische Federatie ingezet voor onderzoeksdoeleinden, maar zijn nu op jacht naar Samus.
Een Extraplanetaire Multivormige Mobiele Identificator, oftewel E.M.M.I., is een zeer behendige robot die is uitgerust met de middelen om DNA te extraheren. De Galactische Federatie heeft er meerdere ingezet om te onderzoeken of de X-parasiet, een levensvorm die andere levensvormen kan nabootsen, bestaat op de planeet ZDR. Maar om de een of andere reden zijn de E.M.M.I. op ZDR op hol geslagen.
Op haar volgende missie om te onderzoeken wat er op ZDR gebeurt, krijgt Samus te maken met de E.M.M.I. Ze komt er al gauw achter dat er iets niet in de haak is met de machines.
"De E.M.M.I. zijn robots die behoren tot de Galactische Federatie, dus ze zijn normaal gesproken geen vijand van Samus. De E.M.M.I. waar Samus mee te maken heeft, identificeren haar echter als een doelwit en jagen haar meedogenloos achterna. Wij denken dat het gebrek aan emotie en de overweldigende kracht van de E.M.M.I. samen een bedreiging zullen vormen die zo groot is dat ze de spelers de stuipen op het lijf jagen."
Wanneer Samus wordt gevangen door een E.M.M.I., betekent dat voor haar bijna gegarendeerd het einde. Pas dus erg goed op dat je niet wordt gedetecteerd in gebieden waar E.M.M.I. actief zijn.
"Als je wordt gevangen door de E.M.M.I., heb je nog steeds een kleine kans om te ontsnappen! Sla toe met een goed getimede counterslag op het moment dat de E.M.M.I. aan gaat vallen. Deze getimede kans is echter zo klein, dat het bijna onmogelijk is om nog levend uit zo'n situatie te komen. Voorkom dus dat je in een dergelijke situatie terechtkomt.
"Er is echter altijd een checkpoint in de buurt waar je kunt herstarten, wat handig is als Samus wordt gevangen."
De E.M.M.I. lopen alleen rond in E.M.M.I.-zones. Deze zones worden gescheiden van de rest van de wereld door E.M.M.I.-zonedeuren, en alleen Samus kan er vrij doorheen bewegen.
Wanneer de E.M.M.I. Samus visueel identificeert en op jacht gaat, gaan de E.M.M.I.-zonedeuren op slot. Om ze weer open te krijgen, moet je de E.M.M.I. zien af te schudden.
"Niet in elk gebied krijg je te maken met de E.M.M.I. Het zou anders te stressvol zijn om dit soort aanhoudende spanning te hebben!
"Als je een E.M.M.I.-zone betreedt, kun je op de kaart de indeling van de zone en de locaties van de zonedeuren zien, wat handig is bij het nemen van belangrijke beslissingen over waar je heen moet. Denk eraan: blijf kalm en bekijk de kaart wanneer je binnenkomt."