10 spoilervrije tips voor Xenoblade Chronicles 3-beginners
Ben je klaar om een meeslepend avontuur te beleven in Xenoblade Chronicles 3? Of je nu nog nooit een Japanse roleplayinggame (JRPG) hebt gespeeld, dit je eerste Xenoblade Chronicles-game wordt, of gewoon wat extra informatie wilt hebben, wij hebben enkele spoilervrije tips en tricks die je kunnen helpen op je avontuur.
Hoewel er tussen de games zeker connecties bestaan die doorgewinterde fans ongetwijfeld zullen (her)kennen, heeft elke Xenoblade Chronicles-game een opzichzelfstaand verhaal met zijn eigen lore, personages en gameplayelementen. Dat betekent dat je direct in Xenoblade Chronicles 3 kunt duiken, ongeacht je ervaring met de serie.
Als dit je eerste Xenoblade Chronicles-game wordt of als je überhaupt nog nooit een JRPG hebt gespeeld, kan het aan te raden zijn om de game in het begin op een wat lagere moeilijkheidsgraad te zetten. Daardoor zijn gevechten wat makkelijker, waardoor je meer van het verhaal en de personages kunt genieten. Als het té makkelijk voor je is, kun je de moelijkheidsgraad altijd aanpassen in het hoofdmenu via SYSTEM > OPTIONS > GAME > DIFFICULTY.
Vind je gevechten te overweldigend? Met de minknop kun je 'Auto-Battle' activeren, waardoor je personage uit zichzelf vecht. Dit kan erg handig zijn als je meer te weten wilt komen over hoe alle gevechtsmechanieken, zoals combo's en Chain Attacks, precies werken. Deze functie is in belangrijke gevechten echter niet beschikbaar, dus zorg dat je er niet té afhankelijk van wordt!
JRPG's staan bekend om hun diepgaande, complexe gvechtssystemen, en Xenoblade Chronicles 3 vormt daarop geen uitzondering! Voor een snelle opfriscursus kun je naar de 'Training Drills' in het systeemmenu gaan om de basis van het vechten onder de knie te krijgen. Zo kun je leren hoe je optimaal gebruikmaakt van 'cancelling' of hoe je combo's aaneen kunt rijgen. Het kan nooit kwaad om een extra troef achter de hand te hebben!
Er zijn talloze manieren om je team klaar te stomen voor de strijd, en met maar liefst zes personages kan dat een behoorlijk tijdrovende klus zijn. Om dit wat makkelijker te maken kun je op de Y-knop drukken in het personagemenu. Het geselecteerde personage krijgt dan automatisch de beste Arts, vaardigheden, edelstenen en accessoires toegewezen.
Bij het wisselen van klassen en rollen is het aan te raden om te beginnen met ten minste twee Attackers, twee Defenders en twee Healers in je groep. Van daaruit kun je experimenteren met de rollen die het beste bij jouw speelstijl passen. Als een monster bijvoorbeeld achter je Healers aan blijft gaan, overweeg dan om een extra Defender toe te voegen om de aandacht van het monster te trekken. Extra hulp nodig? Wijs een held toe om meer schade aan te richten, de vijand af te leiden of je Healers te versterken.
Je hebt ervaringspunten (EXP) nodig om het niveau van je teamleden te verhogen en ze sterker te maken. Je verdient EXP door met monsters te vechten, zijmissies te voltooien en nieuwe oriëntatiepunten te ontdekken. Ook kun je bij rustpunten een 'Special Level-Up Method' vinden waarmee je het niveau van je personages kunt verhogen met bonus-EXP die je tijdens je avontuur hebt verzameld.