Een zorgvuldige voorbereiding is het halve werk
Zorg er altijd voor dat je de juiste metgezellen aan je zijde hebt. In de voorbereidingsfase kun je Unit Placement kiezen en zien of je het maximale aantal mogelijke eenheden gebruikt. Als dat niet het geval is, selecteer dan een leeg vakje en voeg een extra eenheid toe door op de A-knop te drukken. Bovendien krijg je te zien welke eenheden worden aanbevolen.
Je kunt ook bondgenoten die al op de kaart staan, terugroepen of wijzigen. Selecteer ze, druk op de Y-knop en daarna op de A-knop om ze terug te roepen. Voordat je begint, kun je ook de posities van bondgenoten aanpassen tijdens de voorbereidingsfase. Kijk dus vanaf het begin goed welke posities voordelig kunnen uitpakken in de strijd!
Elementaire krachten
Vuur, ijs, bliksem – je bondgenoten kunnen deze natuurkrachten gebruiken om de vijanden te verslaan. Als je bijvoorbeeld een gebied in brand steekt, brengt dit schade toe aan iedereen die daar op dat moment staat of doorheen loopt. Bevroren terrein daarentegen is moeilijk te doorkruisen en vermindert de nauwkeurigheid van degenen op dat terrein.
Je kunt de elementaire krachten van je bondgenoten ook combineren. Een Pyromancer kan een bevroren gebied bijvoorbeeld doen smelten met vuurmagie, waardoor er een plas water ontstaat. Een andere eenheid kan het terrein vervolgens onder stroom zetten om vijanden die in het water staan, schade toe te brengen.
Het nut van snelheid
Wil je met een bepaalde eenheid naar voren? De volgorde waarin je bondgenoten kunnen handelen, wordt bepaald door hun snelheid. Controleer dit tijdens de voorbereidingsfase en vervang langzamere eenheden als je snel vijanden wilt uitschakelen.
Train bij de Tavern
Als je nog steeds wat onzeker bent in je rol als commandant, bezoek dan de Tavern in het Encampment! Daar kun je plezier beleven en jezelf en je troepen trainen. Doe mee aan Mental Mock Battles die je vaardigheid geven op verschillende vlakken, of het nu gaat om gevechten van dichtbij, het strategisch vastzetten van de tegenstander of het bestrijden van magiërs. Je inspanningen worden beloond met ervaring en vaak ook met voorwerpen.
Ruil krachtige voorwerpen
In het Encampment wacht een Eagle-Eyed Elder op je, en in de Tradepost van zijn Sundry's Shop kun je terecht voor handige voorraden. Gebruik Kudos, die je in de strijd verdient door speciale acties uit te voeren, om zijn verschillende waren te kopen. Je kunt ook Quietuses aanschaffen. Dat zijn speciale voorwerpen die maar één keer in de strijd kunnen worden gebruikt om acties uit te voeren, zoals het voorkomen dat een vijand een zet doet, bondgenoten over grote afstanden verplaatsen en meer, en dat allemaal zonder een beurt te gebruiken! Bekijk ook de voorraad scrolls in de winkel. Veel daarvan bevatten essentiële strategische en historische informatie.
bondgenoten promoveren
De Sundry Shop dient nog een ander doel. Je kunt er namelijk de klassen van je metgezellen doen promoveren. Eenheden beginnen met de rang Rekruut, maar kunnen worden gepromoveerd tot Veteraan en Elite naarmate je verderkomt. Om dit te doen moet je medailles kopen in de Sundry Shop. Als je eenmaal een medaille bezit, selecteer je gewoon 'Promote Class' en geef je deze aan een bondgenoot naar keuze. Ze krijgen niet alleen een statboost, maar ook krachtige nieuwe vaardigheden.
Voorraad inslaan
Waar kun je nu beter terecht voor voorraden dan bij de Provisioner? Deze Portly Merchant is ook te vinden bij het Encampment, waar hij allerlei waren en materialen verkoopt. Koop genezende voorwerpen, kruiden die je aanvallen intensiever maken of de magische krachten van je tegenstanders kunnen verzwakken, en zelfs magische ringen en amuletten. Deze kunnen je verdedigende kwaliteiten verbeteren, de vaardigheden van je bondgenoten versterken en meer. Zorg ook dat je over genoeg hout en ijzer beschikt voordat je naar de smid gaat.
Houd je zwaarden scherp (en andere wapens ook!)
Boek, boog of zwaard… de smid kan alle wapens van je metgezellen upgraden. Zoek hem op bij het Encampment en selecteer de bondgenoot van wie je de uitrusting wilt verbeteren. Betaal met munten en materialen zoals hout, ijzer, steen en draad om nieuwe, geüpgrade wapens te vervaardigen.
Deze upgrades zorgen ervoor dat je eenheden meer schade kunnen uitdelen, zich beter kunnen verdedigen en meer. Met speciale materialen zoals zilver kun je je wapenrang verbeteren, waardoor je nog meer vaardigheden vrijspeelt.
Verken je omgeving
Een van de belangrijkste aspecten van je avontuur is het ontdekken van de wereld. Voordat je een beslissing neemt op de Weegschaal des Oordeels of je bondgenoten wilt overtuigen om jouw kant te kiezen, is het aan te raden om eens rond te kijken. Praat met de lokale bevolking, die belangrijke informatie kan hebben die je overtuigingen kan versterken of op de proef kan stellen. Bepaalde handelaars verkopen ook zeldzame waren die je niet op het Encampment zult vinden.