In deze 14e editie van 'Vraag het de ontwikkelaar', een interviewreeks waarin ontwikkelaars van Nintendo in hun eigen woorden vertellen over het maken van producten en andere specifieke onderwerpen, praten we met de ontwikkelaars van de Nintendo Sound Clock: Alarmo.
Hallo, ik ben Yosuke Tamori. Ik werk bij de afdeling Entertainment Planning & Development. Als producer van Alarmo overzag ik dit hele project. In het verleden was ik als game- en softwareontwerper betrokken bij de ontwikkeling van Splatoon (1) voor de Wii U en Nintendo Labo (2) voor de Nintendo Switch.
(1) Een Wii U-game die in mei 2015 verscheen. Dit is de eerste titel in de Splatoon-serie, waarin spelers 4-tegen-4 Grondoorlogen uitvechten door met inkt te schieten. Het team dat het meeste grondgebied met inkt bedekt, wint de strijd.
(2) Uitgebracht in april 2018. Nintendo Labo-sets bevatten materialen waarmee spelers verschillende Toy-Con-creaties kunnen maken, zoals piano's, hengels, motoren en robots. Door karton, het Nintendo Switch-systeem en software te combineren maken spelers hun eigen speelgoed.
Hallo. Ik ben Tetsuya Akama. Ik ben lid van de afdeling Technology Development, en was de regisseur van dit project. Oorspronkelijk werkte ik als productontwerper. Recent was ik betrokken bij hardwareprojecten als de Joy-Con-houder voor de Nintendo Switch en het Joy-Con-stuur.
Aha, dus twee ontwikkelaars van verschillende afdelingen. Eentje die game-software maakt, en eentje die hardware maakt, zoals spelsystemen en accessoires. Samen werkten jullie aan de ontwikkeling van Alarmo. Kunnen jullie kort vertellen wat dit voor product is?
Zeker. Het product heet dus Nintendo Sound Clock: Alarmo. Kort gezegd is het een buitengewone wekker die door Nintendo is gemaakt. Wat hem buitengewoon maakt, is dat dit apparaat is voorzien van een speciale sensor die bewegingen van personen registreert, waardoor hij weet of een persoon al dan niet in bed ligt. Met behulp van deze sensor probeert Alarmo je zolang je in bed blijft liggen, herhaaldelijk te wekken om te voorkomen dat je je verslaapt. Wanneer je uit bed stapt, stopt de wekker automatisch. Wat de wekker ook uniek maakt, is dat hij muziek en geluidseffecten uit sommige Nintendo-games gebruikt om je te wekken, waardoor het voelt alsof je in een gamewereld ontwaakt.
Tegenwoordig maakt Nintendo voornamelijk spelsystemen en software. Wat dat betreft is dit een beetje een ongebruikelijk product. Hoe is de ontwikkeling van dit ongebruikelijke product begonnen?
Een van onze interne projecten bestond uit onderzoek naar bewegingssensortechnologie. Aangezien deze sensor zonder camera werkt, komt de privacy van gebruikers niet in het geding. Daarom leek hij ons bijzonder geschikt voor in de slaapkamer, en zijn we aan een nieuw project begonnen om te zien wat we ermee konden doen.