Hints en tips voor het verzamelen van munten
Je moet natuurlijk in ieder gebied een vaste route naar het doel volgen, maar het is de moeite waard om Mario onderweg in alle hoeken en gaten te laten kijken. Als je hem in een lege ruimte manoeuvreert – bijvoorbeeld tussen twee buizen of in een ondiepe punt die verder geen nut dient – verschijnt er vaak een aantal munten in de buurt, zodat je meteen je verzameling kunt uitbreiden.
Gouden bloemen zijn vrij schaars in de voedselketen van bonussen, maar daar is een reden voor: je kunt ze gebruiken om haast alles in munten te veranderen! Als je er eentje oppakt, verander je in Gouden Mario en kun je gouden vuurballen werpen – die kun je gebruiken om normale, breekbare blokken in munten te veranderen en om bonusmunten te ontvangen voor iedere vijand die je ermee raakt. Maar hoewel Gouden Mario een beste geweldenaar is, is hij in deze vorm niet onoverwinnelijk. Als hij wordt geraakt door een vijand, verandert hij in een doodgewone Vuur-Mario.
Gouden bloemen zijn te vinden in de weinige (Ster-)Toad-huisjes die over de wereldkaarten zijn verspreid, maar af en toe ook in rouletteblokken in de gebieden zelf.
Gebieden die zijn voorzien van rouletteblokken met gouden bloemen, hebben die niet zonder reden. Als je rondkijkt, vind je waarschijnlijk een pad of buis die bedekt is met blokken; als je een gouden vuurbal gebruikt om je hier doorheen te slaan, ontdek je misschien wel een gebied, gevuld met blokken die rijp zijn om in munten veranderd te worden. Tijd om munten te oogsten!
Gouden ringen zijn ook een prima manier om je muntenvoorraad uit te breiden, want ze veranderen alle vijanden om je heen in potentiële geldkluizen! Als je op een vijand stampt wanneer hij goud is, levert dat vijf munten op; spring je nogmaals op een vijand, alvorens de grond te raken, dan neemt dit aantal toe tot 10 munten, dan 15 munten, dan 20 munten. Dit gaat zo door tot een maximum van 50 munten.
Bovendien kun je op een gouden Koopa stampen en zijn schild werpen om er een vloed van munten uit te laten stromen die je kunt oprapen, terwijl gouden Cheep Cheeps een spoor van munten achter zich aanslepen. Het effect van een gouden ring duurt echter maar kort, dus maak er goed gebruik van.
Of je nu een gouden bloem gebruikt om in Gouden Mario te veranderen of je haast om het maximale uit een gouden ring te halen, in beide gevallen vormen combinaties de sleutel tot succes. Als je één vijand raakt met een gouden vuurbal, levert dat wat munten op, maar als je meerdere vijanden tegelijk raakt met een gouden vuurbal, verdien je nog meer munten. Hetzelfde geldt voor het springen op vijanden of als je ze met één schild raakt, wanneer een gouden ring van kracht is: hoe meer je er aan elkaar weet te rijgen, des te hoger je combinatie oploopt.
Combineer de effecten van gouden ringen en Gouden Mario om het aantal verdiende munten te verdubbelen tot een maximum van 100 munten per vijand!
Het gerucht gaat dat als het even meezit, je tijdens je avonturen misschien wel een regenboog zult ontdekken… een regenboog die naar een magische plek leidt die tot de nok gevuld is met munten! Deze speciale gebieden (één per wereld) zijn lastig te vinden, maar de beloning is het waard – scheepsladingen geld en roulettemuntblokken van maximaal 100 munten per stuk liggen er voor het oprapen, en dat is fantastisch voor iedereen die probeert zijn muntenverzameling op te krikken.
Als je je verzameling munten echt wilt zien uitdijen, hoef je niet verder te kijken dan de spelstand Muntenjacht. Als je W1-Kasteel hebt voltooid, is Muntenjacht beschikbaar in het hoofdmenu van New Super Mario Bros. 2 – hierin kun je vervolgens een willekeurige combinatie van drie gebieden spelen die je al voltooid hebt, om te proberen zoveel mogelijk munten te verzamelen. En om het nog spannender te maken, heb je daarbij maar één Mario tot je beschikking!