Online interactie – richtlijnen voor ouders
Lees hier enkele tips van Nintendo ten aanzien van online interactie in videogames.
Bepaal wat je kind wel of niet kan doen op zijn of haar systeem, van het bezoeken van het internet tot het delen van persoonlijke informatie. Nintendo Switch- en Nintendo 3DS-systemen hebben een functie voor ouderlijk toezicht waarmee je regels kunt vastleggen voor het gebruik van het systeem. Zo verdoe je minder tijd met ongerust zijn en heb je meer tijd voor ontspanning.
Lees voor meer informatie dit artikel over hoe je het ouderlijk toezicht voor de Nintendo Switch kunt instellen of aanpassen.
Bespreek met je kinderen dat ze geen informatie zoals hun naam, adres, e-mailadres of telefoonnummer horen te delen via het internet. Gamernamen, gebruikersnamen en onlinenamen dienen geen informatie te bevatten waarmee kinderen persoonlijk kunnen worden geïdentificeerd, zoals hun leeftijd of echte naam.
Online interactie is tegenwoordig een van de grootste zorgen van ouders. Je kunt het ouderlijk toezicht gebruiken om de online omgang van je kind met andere spelers in te perken. Moedig je kind aan om het je te vertellen als hij of zij een vriendschapsverzoek heeft ontvangen van een onbekende gebruiker, of als je kind bij de omgang met vrienden verdachte activiteit opmerkt.
Als je kind bij het online spelen van een Nintendo-game wordt lastiggevallen door andere spelers, kun je contact opnemen met de Nintendo-klantenservice en een klacht indienen. Je kunt ook gebruikers blokkeren, zodat ze geen contact op kunnen nemen met je kind via zijn of haar spelsysteem.
Onlinegaming is leuk, maar is geen vervanging voor vriendschappen in de echte wereld. Zorg dat je kind echte sociale omgang met vrienden heeft.