Wanneer je Wii-software speelt, inclusief WiiWare- en Virtual Console-titels voor Wii, functioneert de Wii U in de Wii-stand. In de Wii-stand zijn de functies van de Wii U GamePad uitgeschakeld. Het is daarom niet mogelijk om Wii-software met de Wii U GamePad te spelen.