Interview: Tingle (DS)
Getting to the bottom of what motivates a mysterious guy like Tingle takes some inside knowledge! We recently spoke to game producer Kensuke Tanabe and supervisor Mari Shirakawa from developer Vanpool to get the inside track on Freshly-Picked: Tingle's Rosy Rupeeland.
Nintendo of Europe: Many interesting characters appeared in the Zelda games over the years. What was the particular attraction in picking Tingle out of the bunch to star in his own game?
"I believed there was a chance his public image could be changed from unfavourable to favourable depending on what kind of game we made, so I took a risk and chose him, despite knowing he was not liked by the people - especially in the U.S."
NoE: The character Wario is like the anti-Mario. Do you think Tingle is the anti-Link, or would you describe him in a different way?
KT: "I think Tingle is a character that is not specially made with Link in mind, but that was created in a very relaxed manner by a character designer at EAD (the Entertainment Analysis & Development Department at Nintendo Co., Ltd,. Ed.), who was also in charge of character design of F-Zero and Star Fox.
"The concept of the character is 'a middle-aged guy who dreams of becoming a fairy.' In this project, we wanted to make this character with ridiculous characteristics look ever more unique. Therefore in my opinion, Tingle should not be compared with Link or thought of as being anti-Link or pro-Link. Of course, there aren't any problems at all if you regard him as an anti-Link character."
NoE: Can you tell us something about the birth of this game? Did you set out to make a Tingle game and develop the gameplay concept from there, or did it go in a different way?
KT: "I think I have answered this question in the previous answers, however, I would like to reiterate the points. Firstly, we chose to use Tingle in the game. Next we asked Vanpool, who started to work with Nintendo at that time, to develop this game because I thought the company fitted well with the character. Then, we talked with Vanpool's creators about the game concepts. When we came to the conclusion that every problem in the game could be solved with money, the potential we saw in the Tingle game world suddenly broadened.
"For example, the main character never grows; he pays mercenary soldiers to defend him. In the game, the information you will be able to obtain depends on how much money you spend and you will have to negotiate all the time. This is the idea that we came up with in the first place."
NoE: Tingle will do anything to earn Rupees. What is the key to successful negotiations in the game?
Mari Shirakawa: "The key is not to become too greedy! However, I would also recommend the thrill you will feel when you avidly negotiate in order to earn one more Rupee. Although it is not clearly mentioned, there are some hidden hints In the game - in the dialogues for example - that suggest standard market prices of goods. When you look at the faces of the characters you are bartering with, their expressions will sometimes help you decide on your approach. If you look for these pointers, I think you will be able to make money more efficiently."