Wireless Router Setup - Manual Setup
Note: Manual Setup is for those users who have a unique home network set up. Most people will not need to use this process; only those who need to specify their primary and secondary DNS, or have static IPs assigned to their wireless router should have to use this setup process. Unless you know for sure, it is highly recommended that you try the "Search for an Access Point" feature first. If you haven't tried this yet click here for more information. Otherwise, we'll walk you through the Manual Setup Process.
Your SSID or Service Set Identifier is a sequence of up to 32 letters or numbers that has been assigned to the Access Point of your wireless network, and acts as the name of your wireless network. If you know your SSID, enter it exactly as it appears in your settings of your router. If you are unable to locate your SSID, ask whomever set up the router for you, or contact the manufacturer of the router.
WEP, which stands for Wired Equivalency Privacy, and WPA, which stands for WiFi Protected Access, are two types of security settings used by wireless routers to protect wireless networks. Depending on how you have your wireless network configured, you may need to set your Wii console to use either WEP or WPA security -- or disable WEP or WPA on your router -- to use the Wii console at this Access Point.
If you are using WEP or WPA, you'll need to enter the 'Key', or passphrase, used for securely accessing your Access Point. For more information on how to locate your WEP Key or WPA passphrase, visit the manufacturer of your router's website. For more information on Wii security settings, click here.
The next two screens, shown below, are for setting a specific IP address on the Wii console system.
Locate the TCP/IP properties on your personal computer. Accessing the properties of the TCP/IP properties screen may vary from one operating system to another.
Microsoft Windows Users (Macintosh information immediately follows these instructions)
There are two ways to access Windows' TCP/IP settings. The first is via the Control Panel, and the other is via the Command Prompt.
Windows Users: If Obtain an IP address automatically and Obtain DNS server address automatically are both selected, then select Auto-Obtain IP Address and Auto-Obtain DNS on the Wii console's screen and go to step 9 to test your connection. If not, see "Setting Static IP and/or Static DNS" below.
Now that you've obtained your computer's IP address, you can now create an IP address for your Wii console. Increase the last three digits of the IP address of your computer by one number (if it is 111, for example, change it to 112) and enter this number into the manual settings screen of the Wii console.