Nintendo Classic Mini: SNES developer interview – Volume 2: F-ZERO
This series of interviews was done to commemorate the release of Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System. My topic for this second interview is F-ZERO.
F-ZERO is an intense racing game in which you speed along courses in the future at speeds over 400 kilometres per hour. It’s also known as a game that Nintendo released simultaneously with the Super Nintendo Entertainment System.
After release, F-ZERO was a huge hit because of immensely popular features such as the ability to record your best course times down to one-hundredth of a second. How did development of the game begin? This time, I will be talking to game director Kazunobu Shimizu, main programmer Yasunari Nishida and designer Takaya Imamura, who also appeared in the first interview covering Star Fox and Star Fox 2.
In the days of Super NES, it was common to work in various areas. So even as director, you might work with others on the courses and think about the racing vehicles.
I started working on development of F-ZERO during my fourth year at the company.
The Disk Writer was a machine that provided a service for copying new games to the Family Computer Disk System.1 At the time, it was installed in all kinds of stores.
1. Family Computer Disk System: A peripheral product for the Famicom system released in February 1986 in Japan. The floppy disks used with the system allowed players to use Famicom Disk Writer Kiosks to copy new games. This system was sold only in Japan.
That’s right. Just before the Legend of Zelda logo appears, a polygonal Triforce symbol comes spinning in. I was in charge of programming that.
Yes. Back then, I was just beginning to experiment with polygons, which were expected to be the core technology of the future. That scene was Nintendo’s first time to use it in a game.
Quite some time ago, Shigeru Miyamoto said in an interview that Nintendo outsourced most of the programming prior to Super NES.
That was until you were able to do your own programming, around the time of F-ZERO.