Metroid Dread Report Vol. 2: Researching the E.M.M.I.
Welcome to the Metroid Dread Report! This series of news articles will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
In this edition, we’ll be taking a closer look at the threat stalking bounty hunter Samus Aran: the E.M.M.I. Originally dispatched by the Galactic Federation for research purposes, these large, highly agile, and extremely deadly robots are now in relentless pursuit of Samus.
An Extraplanetary Multiform Mobile Identifier – or E.M.M.I. – is a highly agile research robot equipped with the ability to extract DNA. The Galactic Federation dispatched several to research whether the X parasite, a lifeform with mimicking capabilities, exists on the uncharted planet ZDR. But, somehow, the E.M.M.I. on ZDR went dark.
On her subsequent mission to investigate what’s happening on ZDR, Samus encounters the E.M.M.I., only to find their behaviours and intent seemingly corrupted.
"The E.M.M.I. are robots that belong to the Galactic Federation, so they are not ordinarily an enemy of Samus. However, the E.M.M.I. that appear before Samus identify her as a target and relentlessly chase after her. Our belief is that the E.M.M.I.’s lack of emotion and overwhelming power will combine to create a threat so great that they strike terror in the hearts of players."
When Samus is caught by the E.M.M.I., it’s almost certainly the end for her. Be very careful to avoid detection as you explore areas where E.M.M.I. are active.
"If caught by the E.M.M.I., you may still have a chance to escape – however slim it may be! Strike with a well-timed Melee Counter the instant the E.M.M.I. opens itself up to attack. However, this timed window of opportunity is so narrow you may consider it nearly impossible to successfully land a counter – so much so that you might want to avoid being put in this situation at all costs.
"A checkpoint where you can restart from is always nearby, though, which should be helpful in case something goes sideways and Samus is captured."
The E.M.M.I. are confined to roam only within designated E.M.M.I. Zones. These zones are separated from the rest of the world by E.M.M.I. Zone Doors, and only Samus can move through them freely.
When the E.M.M.I. visually identifies Samus and begins its heated pursuit, the E.M.M.I. Zone Doors lock down. To get them back open, you have to get the E.M.M.I. off your trail.
"The areas where you must contend with the E.M.M.I. threat are limited. It’s otherwise too stressful to have this kind of sustained tension!
"When you enter an E.M.M.I. Zone, your map registers the layout of the zone and the locations of the Zone Doors, which is helpful for making important decisions about where to go. Just remember: stay calm and check the map when you enter."