Ask the Developer Vol. 2, Nintendo Switch – OLED Model
Content pre-recorded in accordance with current COVID-19 health and safety guidelines.
In this volume of Ask the Developer, an interview series in which Nintendo developers convey in their own words Nintendo’s thoughts about creating products and the specific points they are particular about, we’re talking to two people who led the development of Nintendo Switch – OLED Model, now available.
My name is Shiota, the head of the Technology Development Division, which is responsible for hardware (1) development. I have been part of home-console hardware development since I joined the company. I have had opportunities to participate in the interview series “Iwata Asks” to talk about the development of Wii (2) and Wii U (3) in the past, but I was also part of console development even before that. In fact, the first console-development project I was part of was “AV Famicom” (4). I learned Nintendo’s way of creating products by example from more senior Nintendo employees.
My name is Yamashita, of the Technology Development Department. I have been part of home-console hardware development in various ways since I joined the company. For Wii, I was part of the development of the built-in features, such as the system menu. For Wii U, I was part of the development of the Wii U GamePad (5). I have been involved with Nintendo Switch as the manager of hardware development, and with Nintendo Switch – OLED Model, I coordinated the suggestions and opinions from the development staff on what kind of experience we can offer to our customers.
(2) Released in 2006. A home console that uses the Wii Remote as a controller and features games with intuitive controls.
(3) Released in 2012. A home console that features games that link the screens displayed on both the TV and the handheld Wii U GamePad.
(4) An improved model of the Family Computer released in 1993. In addition to changing the look of the console and controller, it was equipped with an AV port that enabled composite-video output. The Family Computer (Famicom) was released in Europe and North America as the Nintendo Entertainment System (NES).
(5) A controller unique to Wii U equipped with a touch screen in addition to analogue sticks and buttons.
In the early stages of development of Nintendo Switch, we were considering the development of the hardware variations, and our idea was to expand the Nintendo Switch platform in various ways. Therefore, we were thinking of releasing a new model of Nintendo Switch at some point, after the first release of Nintendo Switch. However, at that time, we hadn’t decided exactly what specific functions we would update, and while we were developing Nintendo Switch Lite, we were hoping to offer a new model not only for people who are buying one for the first time, but also for those who are thinking of buying an additional model after purchasing the original.
As Mr. Yamashita mentioned, I also wanted to launch a new model of Nintendo Switch. However, at the conceptual stage, we didn't have any specific ideas about what features we wanted to include. Since the release of Nintendo Switch in 2017, we came up with various ideas, did some technical testing, gathered those results, and finally created the new model that you see now, which we are finally able to launch. The backstory is during the trial-and-error period, we considered some different technologies, and by referring to how our customers played with Nintendo Switch, we decided on the ideas and technologies adopted in the new model.
You said that at first, you had not decided what to include in the development of the new model, but while you were coming up with ideas for features to be included, did you have any criteria for selecting them?
During the process of deciding what to include in the new Nintendo Switch – OLED Model, we referred to the reactions of our global customers who were playing Nintendo Switch. Fortunately, I believe that the concept and experience of Nintendo Switch has been well received. So rather than creating something completely different, we decided it would be better to keep the current form and deliver a better experience. In other words, we wanted to “refine” the existing functions and design. That perspective led to the technical choices we ultimately made.