Beginner basics for Splatoon 3: tips for improving in battle
Greetings, and thank you for stopping by! In this article, we’ll introduce some tips to help you improve your battle techniques in Splatoon 3.
For those who want to control the battlefield, win shootouts, and not get splatted, here are a few tips and tricks.
You're more likely to get hit if you just stand there and shoot. So if you switch to your swim form after firing a few shots, you can simultaneously attack and avoid attacks.
Have you ever been splatted by a sudden Splat Bomb? In cases like that, you can use a Squid Roll to potentially save yourself.
A Squid Roll is a technique that allows you to perform a jumping spin from out of any ink. Not only does it allow you to quickly change direction, it also reduces any damage immediately after you use it. For example, if you do a Squid Roll right as a bomb explodes, you can survive the blast.
The Squid Roll can be done by swimming and simultaneously flicking the Left Stick in the opposite direction and pressing the B Button once ink starts to splash. This allows you to jump over steps or jump far away without losing speed.
When in a shootout, it's better to hide behind an obstacle to avoid being hit by less ink. Inklings and Octolings will hold most weapons with their right hand. Thus, it's recommended to hide the left half of your body behind an obstacle.
Here are some things to be aware of right after the battle starts, and for favourable and unfavourable situations.
If you don't get to the frontline right after the battle starts, your opponents will close in on your territory, putting you at a disadvantage. To prevent this, during Anarchy Battles it’s important that everyone immediately heads to the centre and intercepts any opponents.
For Turf War, the team should also immediately head to the centre, but it's also a good idea for one person to ink around the spawn point.
When you see your opponent at the centre of the stage, it's important to suppress and block their progress. Bomb sub weapons when thrown far, or using long-range main weapons that can splat opponents from afar are especially good for this.
It's important to suppress opponents while also inking the centre of the stage. This way, allies can more easily move around and intercept opponents.