De honderd-cellenrekenmethode is een onderwijsmethode die in heel Japan wordt gebruikt om scholieren te helpen de grondbeginselen van de wiskunde te leren. Het is een eenvoudige leermethode waarbij getallen langs de zijden van een rooster van 10 bij 10 worden opgeteld, afgetrokken of vermenigvuldigd, en de uitkomsten in elk van de honderd vakjes van het rooster worden genoteerd.
Dit is een voorbeeld van een Multiplication-oefening (vermenigvuldiging) in een rooster van 10 bij 10 vakjes. Het is de bedoeling dat je de getallen aan de linkerzijde van het rooster vermenigvuldigt met de getallen aan de bovenzijde. Het antwoord schrijf je vervolgens op het touchscreen. In dit geval is 16 (8 keer 2) het juiste antwoord.
De Daily Test (dagelijkse test) biedt je drie oefeningen die zijn gekozen op grond van je huidige niveau. Je kunt deze test maar één keer per dag doen. Als je de test elke dag doet en goede resultaten behaalt, kun je verder naar het volgende niveau. Als je meer oefening nodig lijkt te hebben, krijg je de volgende dag dezelfde oefeningen (de sommen zijn echter wel anders). In totaal zijn er twintig niveaus.
De tweede hoofdoptie van de software wordt gevormd door de Kageyama-methode. Daarin kun je kiezen voor 100 Cell Maths (honderd-cellenrekenkunde), dat gebruik maakt van een rooster met optel-, aftrek- of vermenigvuldigingssommen, of voor Division Marathon (delingmarathon), een reeks elementaire delingen.
Hier kun je ook kiezen voor Study Alone, waarbij je in je eentje studeert of Study Together, waarbij je met maar liefst 15 anderen kunt studeren. Voor meer informatie over het studeren met anderen, klik je op ‘Rekenen voor meerdere spelers’ in het menu aan de linkerkant van deze pagina.
Als je 100 Cell Maths (honderd-cellenrekenkunde) selecteert, kun je kiezen uit het type berekeningen dat je wilt oefenen, het aantal sommen dat je wilt doen en of je steeds dezelfde sommen wilt oefenen of steeds een willekeurige reeks sommen.
De delingmarathon bevat 450 delingen, verdeeld over drie moeilijkheidsniveaus. In type A (Easy, makkelijk) doe je delingen zonder rest. In type B (Normal, gemiddeld) doe je delingen met rest. In type C (Hard, moeilijk) doe je delingen met rest waarbij je moet ‘onthouden’ om de rest te bepalen.