Verhuizen naar het platteland betekent verhuizen naar een simpel leven, nietwaar? Nou nee. Vereisten voor een succesvol leven als boer of veehouder zijn hard werken, mooi weer, een liefdevolle hond en een beetje geluk!
Natuurlijk zou je je boerderij of veehouderij in je eigen tempo op kunnen bouwen, door af en toe een fruitboom te planten of wat hout te hakken. Er wordt echter op je gerekend! De Harvest Sprites hebben namelijk je hulp nodig. Hun Harvest Goddess is in steen veranderd en de Sprites willen dat je 100 Harvest Notes verdient en vindt, terwijl je went aan je nieuwe leven in Flower Bud Village. Als de noten zijn verzameld, zal de Magical Melody worden voltooid en komt de Goddess terug.
Boer zoekt vrouw? Dat komt mooi uit, want het dorp zit vol met boerenvrouwen in de dop. Het boerenleven is prachtig in Harvest Moon: Magical Melody!
Niet iedereen ontvangt je met open armen. Je belangrijkste rivaal, Jamie, heeft een behoorlijke boerderij op weten te bouwen. Zij neemt het ook tegen je op in alle dorpsevenementen en is vastbesloten om Flower Bud Village te domineren. Kijk goed uit!
Ben je in een of ander dromenland terechtgekomen of is dit simpelweg een boerenparadijs? Je zult een buitenproportioneel groot aantal hard werkende, geschikte vrijgezelle vrouwen aantreffen, wachtend tot jij ze het hof maakt. Ze zijn allesbehalve makkelijke prooien, maar je weet nooit wat voor genegenheid ze misschien zullen tonen als je iets simpels voor ze doet, zoals ze een bosje bloemen geven.
Zijn Ranch Plan (veehouderijenplan) is wat je in eerste instantie naar het dorp bracht. De burgemeester is ceremoniemeester bij de vele festivals in het dorp en kan je van nuttige adviezen voorzien, als je daar behoefte aan hebt.
Deze kleine wezens zijn voor de meeste mensen onzichtbaar, maar niet voor jou of Jamie. Ze leven in de buitenste regionen van het dorp en als je genoeg Musical Notes hebt verzameld, kun je de wereld van de Sprites betreden.
Je kunt allerlei verschillende soorten gewassen en bomen op je terrein planten, maar eerst zul je het land moeten voorbereiden. Met een simpele zwaai met je Wii-afstandsbediening kun je onkruid wieden met je zeis. Om de vrijgemaakte plek om te ploegen, pak je je schoffel uit je rugzak en beweeg je de Wii-afstandsbediening naar beneden alsof je in de bodem graaft. Als het niet regent, moet je je gewassen ook met water besproeien. Met de gieter in je hand, beweeg je de Wii-afstandsbediening naar voren alsof je een huisplant water geeft.
Als je gewassen groeien, pak je je moker en begeef je je naar de mijn. In de mijn kun je op een rots inhakken, om zo hopelijk een kostbaar metaal aan te treffen. Terwijl je naar een rots toe staat en de hamer in je hand hebt, til je de Wii-afstandsbediening omhoog en laat je hem vervolgens omlaag zakken, om op de rots in te hakken.
Het is hard werken op de boerderij en in de mijn en je moet iets substantieels eten om je energie op peil te houden. De rivier die door het dorpje stroomt zit vol met vissen, die gewillig zitten te wachten tot ze zich vast kunnen bijten in je aas. Met je hengel in de hand, zwaai je de Wii-afstandsbediening vooruit om een lijn uit te werpen. Als je beet hebt, trek je de Wii-afstandsbediening omhoog om te proberen de vis te vangen.
Wanneer je door het dorp wandelt, ontdek je tal van dingen die je kunt eten, verkopen, weggeven of die je gewoon voor jezelf kunt houden. Als je takken tegenkomt, kun je je bijl tevoorschijn halen, om ze te verwerken tot bruikbaar hout. Pak de Wii-afstandsbediening en beweeg deze omhoog en omlaag, terwijl je met je gezicht naar de tak toe staat, om deze af te hakken. Andere voorwerpen kun je oppakken door simpelweg op de A-knop te drukken en in je rugzak stoppen door op de B-knop te drukken.