Een golfswing zonder zelfvertrouwen is als een bokser met een glazen kaak. Het kan er nog zo goed uitzien en tijdens de training sta je misschien je mannetje, maar één lelijke uithaal en je gaat neer.
EA heeft het mentale element van golf toegevoegd aan Tiger Woods PGA TOUR 08. Naast nauwkeuriger reagerende besturing met de Wii-afstandsbediening bevat het spel de Shot Confidence-eigenschap. Shot Confidence gebruikt factoren uit vorige rondes en combineert zaken als golfclubkeuze, het deel van de bal dat boven het gras uitsteekt en het type hole, om te bepalen hoe zelfverzekerd je bent als je een bepaalde slag gaat slaan.
Het helpt zeker als je leert van je fouten, je swings corrigeert en je voordeel doet met je sterke punten. Dit is vooral nuttig als je meedoet met het FedEx Cup Championship, het nieuwe hoogtepunt van het PGA Tour-seizoen.
Net als in Tiger Woods PGA TOUR 07, laat Tiger 08 je met de Wii-afstandsbediening slaan alsof het een echte golfclub is. Door de bewegingsgevoelige eigenschap van de Controller te gebruiken, meet het spel de curve en kracht van je slag aan de hand van hoe je de Wii-afstandsbediening beweegt.