Met zijn verschillende vormen is water bijna magisch te noemen. Toch krijgt het zelden de waardering die het verdient. Het is tijd om daar verandering in te brengen!
Wanneer de bladzijden van het speciale boek Aquaticus besmet raken door een kwaadaardige substantie met de naam "the influence", moet er actie worden ondernomen! Terwijl de kracht van de Aquaticus langzaam verdwijnt en de vervuilende influence zich verspreidt, is het aan jou om dit betoverende verhaal te betreden en alles tot een goed einde te brengen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de eigenschappen van water in je voordeel gebruiken en de kostbare Rainbow Drops verzamelen. Hiermee kun je uiteindelijk de corrumperende influence wegspoelen.
Met de intuïtieve bewegingen van de Wii-afstandsbediening stuur je water in zijn verschillende vormen naar de plaatsen waar het het hardst nodig is. Onderweg los je puzzels op en neem je het op tegen de vuige influence, die de vorm aanneemt van kruipende klodders, flubberende inktbubbels en meer. Gelukkig is het water onder jouw controle net zo veelzijdig als je vijand en kan het van een stromende massa veranderen in zwevende stoom en vast ijs. Alleen door al deze nuttige eigenschappen kun je de obstakels en vijanden in je weg overwinnen. Blijf aan oppervlaktes 'kleven' in ijsvorm, zweef naar hoger gelegen gebieden in stoomvorm en verander op het juiste moment van een stoomwolk terug naar water.
Of het nu water, stoom of ijs is, je bestuurt het H2O door de Wii-afstandsbediening te kantelen om de bladzijden van de Aquaticus over te doen hellen. Door te schudden kun je het water over hindernissen laten springen. Tijdens het spelen kun je zes speciale vaardigheden verdienen. Zo kun je bijvoorbeeld, als je aangevallen wordt, je stoomwolk opladen en een bliksemschicht loslaten die vijanden vernietigt en effect heeft op electrische apparaten in de levels. Speel alle vaardigheden vrij om te zorgen dat het spel lekker door blijft stromen!
Houd er rekening mee dat je beperkte hoeveelheid water zich net als in de werkelijkheid gedraagt, dus kan je water zich splitsen, opgesloten raken, of zelfs verdampen. Wanneer je watervoorraad begint op te raken, kun je deze aanvullen met het water dat je in de levels vindt. Water verdwijnt als het wordt geraakt door vijanden, of als het in aanraking komt met droge of hete plekken, zoals zand of lava. Als je al je water bent kwijtgeraakt, is je spel voorbij.
Je reis voert je door allerlei soorten interessante omgevingen, waarin je moet zorgen dat je meer dan 80 Rainbow Drops verzamelt om de Aquaticus weer kleur te geven. De stripboek-achtige presentatie brengt de spelwereld tot leven in vier unieke, uitdagende hoofdstukken: Mountain, City, Temple en Seaside. Elke omgeving zit barstensvol pittige obstakels en het is dus nuttig om je voordeel te doen met de uitgebreide tutorials om je vaardigheden met water aan te scherpen.
Tenslotte kun je ook nog extra uitdagingen vrijspelen door puzzelsstukjes te verzamelen en hiermee speciale ruimtes (Playrooms) in te gaan, waar je je technieken verder kunt testen door Long Jump-records neer te zetten of de lastige Trouble Tower te beklimmen.
Wat voor uitdaging je ook aangaat, Hydroventure is uniek, divers en verfrissend - net als water zelf!