Onlangs spraken we met Kensuke Tanabe, producent van Super Paper Mario, en Ryota Kawade, hoofdregisseur spelontwerp van het spel dat Mario meeneemt naar een nieuwe dimensie.
NoE: De vorige spellen in de Paper Mario-serie werkten met gevechten waarin de deelnemers om beurten aanvielen. Waarom hebben jullie dit keer gekozen voor traditionelere Mario-actie?
Ryota Kawade: "Nadat we het vorige spel af hadden, Paper Mario: The Thousand-Year Door, wilde ik een spel maken dat mensen verraste met splinternieuwe eigenschappen, maar wel binnen het Paper Mario-concept.
Toen, tijdens het optekenen van wat plannen, verzon ik het idee van schakelen tussen 2D en 3D. Ik had het idee dat het concept van schakelen tussen dimensies beter zou werken met traditionele Mario-actie. Vandaar dat we kozen voor deze stijl."
Kensuke Tanabe: "Ik besloot dat ik dit spel ging maken zodra ik Kawade-sans presentatie over het schakelen tussen 2D- en 3D-werelden ontving. Ik sprak ook rechtstreeks met Kawade-san over het idee dat dit systeem beter zou passen bij actie/avonturen-gameplay. Vervolgens kozen we ervoor om af te wijken van de traditionele RPG-gevechten, hoewel je niet zo veel actievaardigheden nodig hebt als in een oorspronkelijk Mario-spel. Ik vroeg het team wel om de RPG-achtige verhaallijn te behouden."
RK: "Het was een proces van vallen en opstaan om een harmonieuze relatie tussen de 2D- en 3D-werelden te creëren. De van links naar rechts schuivende werelden van Super Mario Bros. konden vaak sowieso niet naar 3D getransformeerd worden.
NoE: In het begin van het spel hou je de Wii-afstandsbediening vast als een oude NES Controller. Gaandeweg worden er vervolgens elementen geïntroduceerd die gebruikmaken van de speciale mogelijkheden. Zo besef je eens te meer hoezeer de Wii-afstandsbediening spellen heeft veranderd. Hadden jullie dat gevoel ook toen jullie manieren bedachten om de afstandsbediening te integreren in de gameplay?
RK: "Ja. Wat ik geweldig vind is dat één Wii-afstandsbediening zo'n grote variatie aan besturingen kan realiseren. Dit spel was oorspronkelijk voor de GameCube en het gebruikte toen vrijwel alle knoppen op Controller. Uiteindelijk hebben we al die aspecten in één Wii-afstandsbediening kunnen verwerken. Wat mij betreft bewijst dit hoe flexibel de Wii-afstandsbediening is!
Daarnaast werden de acties in het spel unieker door gebruik te maken van de aanwijzer en de bewegingssensor van de Wii-afstandsbediening."