16 December 2008. Nintendo begint 2009 met een reeks nieuwe en gevarieerde games voor zowel de Nintendo DS als de Wii. Van nieuwe franchises tot oude favorieten, en van spannende avonturen tot een heel nieuwe health-game.
Vanaf 20 februari kunnen DS-bezitters zich een nieuwe looproutine eigen maken met de release van Walk with me! Breng beweging in je leven! Iedereen weet dat lopen bijdraagt aan een evenwichtige en gezonde levensstijl, en deze nieuwe software voor de Nintendo DS zal spelers helpen om te ontdekken of ze wel actief genoeg zijn, met behulp van de twee activiteitenmeters.
De activiteitenmeter is een speciaal ontworpen om de stappen van de gebruiker van minuut tot minuut te tellen. De speler kan tot maximaal zeven dagen zijn stappen tellen en doelen instellen voor looproutines. Vervolgens kunnen gebruikers hun resultaten vergelijken met die van vrienden of gezinsleden, of zelfs met een hond. Het is mogelijk om de gegevens via de Nintendo Wi-Fi Connection te versturen naar wereldwijde klassementen. Voor het eerst is het in een titel voor de Nintendo DS mogelijk om Mii-personages te gebruiken. Deze kunnen in Walk with me! worden gemaakt, maar ze kunnen ook vanaf de Wii worden overgezet.
In februari verschijnt ook Mystery Case Files: Millionheir, een eenvoudig maar boeiend observatiespel dat exclusief voor de Nintendo DS is ontwikkeld. Mystery Case Files: MillionHeir combineert een spannende en intrigerende verhaallijn met zoekplaat-achtige gameplay, en vormt zo een avontuur waar iedereen van kan genieten. Het spel is geschikt voor een enkele speler, maar kan ook met anderen worden gespeeld in verschillende multiplayer-varianten.
Natuurlijk gaat ook de Wii weer knallen in 2009! Het nieuwe jaar begint met de terugkeer van de GameCube-klassiekers Pikmin en Mario Power Tennis, maar dan in breedbeeld en met een nieuwe besturing. Het zijn de eerste delen in de NEW PLAY CONTROL!-serie; spellen die oorspronkelijk voor de GameCube werden uitgebracht, maar door de nieuwe besturing een nieuwe spelervaring leveren. De Wii-versies zullen mensen die de originele games hebben gespeeld vermaken met directere besturingsmogelijkheden, terwijl spelers die de originelen hebben gemist op de Wii de kans krijgen deze prachtspellen alsnog te ontdekken!
Pikmin werd oorspronkelijk voor de Nintendo GameCube uitgebracht in 2002. In het spel bestuurt de speler Kapitein Olimar, die de even vreemde als behulpzame Pikmin kan gebruiken om zijn ruimteschip te repareren. In de NEW PLAY CONTROL!-versie worden de unieke mogelijkheden van de Wii-afstandsbediening en Nunchuk gebruikt voor een meer intuïtieve spelervaring. Vooral het gebruik van de aanwijsfunctie maakt eenvoudige en snelle strategische acties mogelijk.
Mario Power Tennis biedt tennispartijen voor spelers van alle leeftijden. Spelers kunnen de Wii-afstandsbediening gebruiken om de bal naar de linker- of rechterkant van de baan te slaan. Spelers kunnen zowel forehand- als backhand-slagen maken, terwijl ook topspin, slice spin en speciale moves tot de mogelijkheden behoren.