Resident Evil: The Mercenaries 3D versterkt een groeiend aantal Nintendo 3DS-spellen dat is uitgebracht sinds de lancering van de Nintendo 3DS, eerder dit jaar. De Nintendo 3DS maakt 3D-gaming mogelijk zonder het gebruik van een speciale bril.
Resident Evil: The Mercenaries 3D bevat diverse spelvarianten die niet alleen geschikt zijn voor een enkele speler maar online ook door twee samenwerkende spelers kunnen worden gespeeld. Spelers kunnen daarbij handig gebruik maken van de geheel nieuwe Skill Slot-functie. Deze functie laat spelers drie Skill Slots vullen met hun keuze uit dertig verschillende vaardigheden, zoals wapenversterkers, herlaadversnellers of vechtacties. Zo kan de speler een personage afstemmen op zijn eigen speelstijl.