Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 brengen spelers terug naar de Unova-regio, twee jaar na de gebeurtenissen in Pokémon Black Version en Pokémon White Version. Er zijn vele nieuwe gebieden te ontdekken en bekende plaatsen zijn aangepast. Eén van de nieuwe gebieden is Virbank City, thuishaven van de Pokéstar Studios. In deze studio kunnen spelers hun eigen film maken met hun favoriete Pokémon. Deze film wordt vertoond in de bioscoop in het spel, waar het publiek hem beoordeelt op punten als script en gevechtsscènes en spelers kunnen zelfs het vervolg voor bestaande films schieten. Er zijn vele filmgenres om uit te kiezen, inclusief romantische komedies en horror.
Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 bieden fans van de originelen een kans om oude bekenden weer tegen te komen. Twee jaar na de gebeurtenissen in Pokémon Black Version en Pokémon White Version keren Cheren en Bianca terug naar de regio, en er is in die tijd veel veranderd. Bianca is nu de assistent van professor Juniper, die ze helpt met zijn onderzoek naar Pokémon, terwijl Cheren nu een Gym Leader is en een leraar op een school in Aspertia City – de plaats waar dit avontuur begint.
In Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 kunnen spelers ook Pokémon van buiten de Unova-regio vangen, zoals Eevee, Riolu, Tyranitar, Arcanine en Mareep, en dit meteen al vanaf het begin van het spel. Als wordt gespeeld op een Nintendo 3DS, kunnen spelers de Pokémon die ze hebben gevangen in Pokémon Dream Radar overzetten naar de spellen Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 (alleen zichtbaar in 2D). Pokémon Dream Radar laat spelers met verschillende functies van het Nintendo 3DS-systeem, inclusief camera’s, bewegingsbesturing en augmented reality-technologie, Pokémon ontdekken en vangen. Het spel bevat ook enkele zeer zeldzame Pokémon, waaronder de nieuwe Therian-vormen van de legendarische Pokémon Tornadus, Thundurus en Landorus.