"Wii Fit U verandert fitness in een leuke familiebelevenis," zei Laurent Fischer, directeur van Europese marketing & PR bij Nintendo. "Met dit speciale aanbod, naast nieuwe titels als Wii Party U, Wii Karaoke U by JOYSOUND en SUPER MARIO 3D WORLD die dit jaar nog verkrijgbaar zullen zijn, is dit het perfecte moment voor families om de unieke waarde en variatie die het bezit van een Wii U-systeem kan bieden te beleven."
Het Fit Meter-accessoire is nog veel meer dan een stappenteller - het is een activiteitenmeter die een breed scala aan dagelijkse activiteiten bijhoudt. Het accessoire houdt niet alleen het aantal stappen die een gebruiker neemt bij, maar meet ook de intensiteit van die stappen - was de gebruiker aan het lopen of aan het rennen? De Fit Meter meet ook hoogteverschillen, waardoor er nota wordt genomen van het beklimmen van trappen of heuvels door spelers. Al de verzamelde gegevens geven gebruikers een nauwkeurig overzicht van hun dagelijkse activiteiten, inclusief een nauwgezette berekening van het aantal calorieën dat ze verbrand hebben. Deze gegevens kunnen dan draadloos via de Wii U GamePad naar Wii Fit U worden verzonden, met een druk op de knop. De Fit Meter verandert het dagelijks leven van gebruikers in meetbare workouts, wat aan kan moedigen om actief te zijn en te blijven.
Wii Fit U bevat veel van de kracht- en yoga-oefeningen en leuke fitness-spellen die de Wii Fit-serie zo populair hebben gemaakt. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe spellen die het Wii Balance Board en de Wii U GamePad combineren, waaronder nieuwe dansexercities als hip-hop, locking en salsa, die zich op verschillende lichaamsdelen richten door middel van dansbewegingen. Tevens geeft het spel spelers meer manieren om hun eigen, aangepaste workout-routines samen te stellen. Gebruikers kunnen ook een Miiverse Gym Community beginnen, of zich bij een bestaande community aansluiten, voor het delen van tips en het helpen van - en geholpen worden door - andere gebruikers bij het behalen van gelijksoortige fitnessdoelen. Of mensen kunnen gesloten communities die alleen uit vrienden bestaan creëren. De communities kunnen gebruikers motiveren via een platform om fitness-voortgang te bespreken met anderen.
De vijf geliefde sporten van het oorspronkelijke Wii Sports – Bowling, Tennis, Baseball, Boxing en Golf – zijn terug met een competitief randje op Wii U! De spellen zullen afzonderlijk verkrijgbaar zijn als downloads, compleet met hd-graphics, verbeterde besturing dankzij Wii MotionPlus*-technologie, naast een gewilde online meerspelerstand, waardoor gebruikers met een breedbandinternetverbinding het online op kunnen nemen tegen anderen. En dat is waar het "Club"-onderdeel van Wii Sports Club bij komt kijken. Spelers worden ondergebracht bij regionale clubs en kunnen tijdens wedstrijden met elkaar communiceren via Miiverse. Spelers kunnen oefenpotjes spelen tegen mensen uit hun eigen club of het opnemen tegen leden van andere clubs om hun eigen club te laten stijgen in de ranglijsten.