28 april 2016 – Het lot van twee naties ligt in jouw handen wanneer Fire Emblem Fates op 20 mei verschijnt, exclusief voor de Nintendo 3DS-systemen. Dit nieuwste deel in de langlopende serie strategische, turn-based RPG’s stelt spelers voor een ingrijpende keuze: kiezen ze voor de Hoshido-familie waarin ze werden geboren, de Nohr-familie die ze opvoedde, of vormen ze hun eigen pad? Het antwoord op die vraag leidt tot drie respectievelijke, unieke campagnes: Birthright, Conquest en Revelation.
Fire Emblem Fates is de nieuwste titel in de franchise en het vervolg op het veelgeprezen Fire Emblem: Awakening uit 2013. De game verschijnt in Europa op 20 mei, na de meest succesvolle lancering van een deel in de Fire Emblem-serie in de VS eerder dit jaar. Elk deel in de Fire Emblem-serie gaat over verschillende landen en continenten in dezelfde wereld op verschillende punten in de geschiedenis, en geeft de speler het commando over een immer groeiend leger waarmee ze de vrede moeten herstellen in hun rijk.
Voor het eerst in de Fire Emblem-serie wordt de hoofdrol gespeeld door de aanpasbare avatar van de speler, die standaard Corrin wordt genoemd. Corrin groeit op als prins van het koninkrijk Nohr, maar ontdekt dat hij eigenlijk is geboren als lid van de koninklijke Hoshido-familie en als kind is ontvoerd door de kwaadaardige King Garon van Nohr. Wanneer een oorlog tussen beide naties dreigt, moet Corrin bepalen of hij de kant kiest van het koninkrijk waarin hij opgroeide, of waarin hij werkelijk is geboren. Tenslotte kan hij er ook voor kiezen om beide kanten af te wijzen in een poging om de vrede tussen de twee naties te herstellen.
Elk pad dat Corrin kiest – het beschermen van Hoshido in Birthright, samenspannen met Nohr in Conquest, of weigeren om te kiezen in Revelation – verandert het verhaal op belangrijke manieren, resulterend in sterk verschillende Fire Emblem-ervaringen die passen bij verschillende speelstijlen en vaardigheidsniveaus. Spelers die kiezen voor Birthright kunnen extra ervaringspunten en in-game geld verdienen in een oneindig aantal Challenge Maps, net als bij Fire Emblem: Awakening. Daardoor is dit pad ideaal voor nieuwkomers, of spelers die met Awakening aan de serie zijn begonnen. In Conquest treffen spelers heel andere rekruteerbare personages en hebben ze geen toegang tot de Challenge Maps, waardoor ze minder mogelijkheden hebben hun personages te versterken en financiën te vergaren. Hierdoor is de game moeilijker en meer in lijn met eerdere delen in de Fire Emblem-serie, en vooral een aanrader voor veteranen in de franchise. Het Revelation-pad is alleen beschikbaar als download en vertegenwoordigt de ultieme uitdaging van de drie paden. Omdat deze versie de werkelijkheid achter de oorlog onthult, is het een aanrader voor spelers die beide andere paden of één ervan voltooiden. Revelation bevat ook de Challenge Maps en de mogelijkheid om op twee na alle personages uit de eerdere twee campagnes te rekruteren. Eén nieuw personage verschijnt exclusief in het Revelation-verhaal.
Tijdens gevechten in de Fire Emblem-serie moet de speler vaak met een kleine groep gerekruteerde soldaten strijden tegen steeds grotere legers in een poging om de vrede in hun natie te herstellen. De gevechten verlopen beurt-voor-beurt en vereisen zorgvuldige planning, aangezien verkeerde zetten of mislukte aanvallen ervoor zorgen dat eenheden van spelers kwetsbaar worden voor vijandelijke tegenslagen. De strategische overwegingen van de speler krijgen extra gewicht doordat gesneuvelde eenheden in de Classic Mode niet meer terugkeren. Dus als een soldaat door slechte planning van de speler te zwaar gewond raakt, gaat deze strijdkracht voorgoed verloren.
Fire Emblem: Awakening introduceerde de Casual Mode, waarin gevallen personages na elk gevecht weer tot leven worden gewekt. Fire Emblem Fates introduceert de Phoenix Mode, waarin gevallen bondgenoten na elke beurt weer tot leven worden gewekt, waardoor een nieuwe, nog makkelijkere stand ontstaat voor nieuwkomers en spelers die vooral van het verhaal willen genieten. Dankzij de Phoenix Mode, Casual Mode en Classic Mode, kunnen spelers van elk vaardigheidsniveau het spel doorlopen met een uitdaging die past bij hun vaardigheden.
Liefhebbers van de Fire Emblem-serie krijgen heel nieuwe mogelijkheden om de gevechten naar hun hand te zetten. Zo kunnen spelers Dragon Veins gebruiken op de kaart om nieuwe wegen en bruggen te creëren, of het terrein veranderen om sneller vooruit te komen of de voortgang van de vijand te hinderen. Zo ontstaan ongekende tactische mogelijkheden. De wapen-driehoek – waarin bijlen sterker zijn dan lansen, lansen sterker zijn dan zwaarden, en zwaarden sterker zijn dan bijlen – is uitgebreid naar het terrein van magie, bogen en aanvullende wapens. Zorgvuldig plannen en strategie zijn belangrijker dan ooit als je je bondgenoten in leven wilt houden.
Na elk gevecht worden spelers verplaatst naar hun uitvalbasis. Hier kunnen spelers communiceren met gerekruteerde personages, hun verdediging versterken om belagers buiten de deur te houden, en nieuwe gebouwen plaatsen. Sommige van die gebouwen zijn exclusief voor de kant van Hoshido of Nohr en bieden toegang tot nieuwe wapens en voorwerpen. Vrienden kunnen tegen elkaar strijden in turn-based gevechten, zowel online als via draadloze communicatie; elke kant kan vijf van zijn of haar favoriete eenheden meebrengen om te bepalen wie zich de strategische meester mag noemen.
Spelers die nog meer content wensen kunnen na het voltooien van Chapter 6 via de Dragon’s Gate ook Fire Emblem Fates Map Pack 1 aanschaffen. Dit pakket is te koop vanaf 20 mei en bevat elf downloadbare maps die tot juli stuk voor stuk beschikbaar komen. Zo krijgen spelers extra uitdagingen, mogelijkheden om meer ervaringspunten en geld te verdienen, en zelfs de kans om een extra personage te rekruteren. Eind juli verschijnt in Europa ook Map Pack 2, met zes extra downloadbare maps, zodat strategiefans de hele zomer kunnen blijven genieten van nieuwe content. Tijdens de distributie van elk pakket, komt ook gratis aanvullende content beschikbaar.