Hallo allemaal! Mijn naam is Akinori Sao, en ik ben een schrijver die zo'n 20 jaar geleden het Japanse gamemagazine '64 Dream' (nu bekend als 'Nintendo DREAM') oprichtte. Ik ben lange tijd eindredacteur geweest voor dat tijdschrijft, tot ik een aantal jaar geleden besloot om me terug te trekken uit de frontlinies. Ik wilde altijd al in Kyoto wonen, waar het hoofdkwartier van Nintendo ligt, en heb me daar uiteindelijk gevestigd. Tegenwoordig houd ik me bezig met boeken, tijdschriften en websites, terwijl ik ook nog als freelanceschrijver werk - je zou me wel een huurling kunnen noemen.
Onlangs hield ik een interview met het team achter de Wii U-game Star Fox Zero, die op 22 april is uitgekomen in Europa. Ik ben langsgegaan bij het hoofdkwartier van Nintendo om te praten met Shigeru Miyamoto, de producent en begeleidend regisseur voor deze game, en de regisseur, Yugo Hayashi. Ik heb ze gevraagd wat er zich achter de schermen afspeelde tijdens de ontwikkeling van de game.
Dit interview bestaat uit drie delen: het thema van het eerste deel is de behoefte om de game er cool uit te laten zien en zo meeslepend mogelijk te maken. Ik vroeg de twee regisseurs hoe ze hun visie voor de nieuwste Star Fox-titel hebben bewerkstelligd. Laten we kijken wat ze te zeggen hadden. Daar gaan we dan!
Sao: Star Fox 64(1) voor de Nintendo 64 is zo'n 19 jaar geleden uitgekomen. Meneer Miyamoto, vóór de release van de game woonde u een rondetafelgesprek voor ontwikkelaars bij op de Tokyo Game Show(2) als speciale gast. Kunt u zich dat nog herinneren?
1. Star Fox 64: het tweede deel in de Star Fox-reeks werd in april 1997 in Japan uitgebracht voor de Nintendo 64, en in oktober 1997 in Europa, onder de naam Lylat Wars.
2. Tokyo Game Show: een evenement voor computerspellen en games dat elke september plaatsvindt in Tokyo, Japan.
Sao: Dat is ook niet zo gek. Het is immers al 19 jaar geleden! (lacht) In ieder geval, na dat rondetafelgesprek kreeg ik de gelegenheid om u te interviewen over Star Fox 64.
Sao: We hadden het eerst over de moeilijkheidsgraad van het spel. Vervolgens merkte ik op dat er deze keer veel werd gepraat. Toen ik dat zei, zei u dat u inderdaad veel praatte tijdens het rondetafelgesprek, en dat dat waarschijnlijk kwam omdat u zo opgewonden was. Maar u begreep me verkeerd. Ik bedoelde dat de personages in de game veel praatten! (lacht)
Miyamoto: Ik was dus niet degene die veel praatte, het ging over de personages in Star Fox 64! (lacht)
Sao: Inderdaad! (lacht) De ingesproken stemmen zijn een belangrijk onderdeel van de Star Fox-titels. Maar aan de andere kant was dat destijds niet ongebruikelijk - personages in games hadden toen de neiging om veel te praten.
Miyamoto: Ja, dat klopt. Het was toen erg populair om de teksten van de personages in te laten spreken door stemacteurs. Maar ik vond zelf dat als de teksten vaak in herhaling vielen of niet veel te maken hadden met de rest van de game, dat het beter zou zijn om helemaal geen stemmen te hebben.