De basics
Je staat te trappelen om Super Smash Bros. Ultimate op de Nintendo Switch te spelen, maar je weet niet zo goed waar je moet beginnen? Wij helpen je een handje! Lees verder om te ontdekken hoe je Smash speelt. Het maakt niet uit wie je favoriete Nintendo-personages zijn en hoe serieus je de boel neemt, want deze dolle vechtgame is leuk voor iedereen!
In tegenstelling tot de meer traditionele vechtgames, draait het er in Super Smash Bros. Ultimate om je tegenstander(s) het level en het scherm uit te lanceren. Gebruik allerlei soorten aanvallen om het schadepercentage van je vijand op te bouwen en beuk hem of haar vervolgens zo hard mogelijk weg. Hoe meer schade een vechter heeft opgelopen, des te verder hij of zij vliegt!
Als je iemand er echt van langs wilt geven, probeer dan eens een smashaanval te gebruiken. Zo'n aanval kan worden opgeladen en kan met de juiste timing vernietigend zijn.
Als je zelf van het platform wordt gemept, geef dan niet op! Zolang je niet al te ver weg bent, kun je nog proberen terug te komen op het speelveld door te springen en speciale moves te gebruiken. Zo hebben Kirby, Dorpsbewoner en Pit bijvoorbeeld handige moves die het hen makkelijker maakt om terug op het platform te komen. Deze vechters zijn ideaal voor als je het lastig vindt om weer met beide benen op de grond te komen.
Elke vechter heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. De dappere bokser Little Mac kan bijvoorbeeld heel hard slaan, maar zijn vermogen om terug op het strijdveld te komen is niet om over naar huis te schrijven. Er zijn ontzettend veel vechters (meer dan 70), dus er zit ongetwijfeld een vechter tussen die perfect bij jouw speelstijl past.
Net als de basisaanvallen zijn ook de speciale aanvallen uniek voor elke vechter. Je zult bepaalde speciale aanvallen beslist herkennen als je de originele game van een vechter hebt gespeeld: Mario kan vuurballen smijten, Inkling kan tegenstanders met inkt bekliederen en Pikachu kan elektrische aanvallen ontketenen.
Als je in alle rust wilt uitvogelen hoe elke vechter vecht en welke aanvallen je kunt gebruiken, kun je het beste naar de stand 'Training' gaan!
Als er een speciaal voorwerp, genaamd smashbal, verschijnt en het je lukt deze te activeren voordat iemand anders dat doet, kun je zelfs een extreem sterke aanval uitvoeren: de ultieme smash. Hiermee kun je een gevecht volledig naar je hand zetten en er tegelijkertijd cool uitzien!
Vind je het lastig om de smashbal te activeren? Je kunt, voordat een gevecht begint, ook een 'ultiemesmashmeter' aanzetten. Je kunt deze meter vullen door te vechten en als hij helemaal vol is, kun je een ultieme smash uitvoeren.
Zoals gezegd is Super Smash Bros. Ultimate geen doorsnee vechtgame! In deze game kunnen er voorwerpen tevoorschijn komen die je kunt gebruiken om je tegenstanders een hak te zetten. Een enorme hamer, een explosieve Bob-omb, een glibberige bananenschil, of, de meest angstaanjagende van allemaal, een blauw Spiny-schild... al deze voorwerpen en nog veel meer kun je gebruiken in de strijd!
Met speciale voorwerpen, die hulptrofeeën heten, kun je zelfs personages uit andere series oproepen, zoals Chain Chomp of ARMS-grootheid Spring Man. Als kers op de taart kun je ook een Pokémon voor je laten vechten. Dat doe je door een Pokébal op te rapen en te gooien.
Als je ziet dat er een voorwerp, hulptrofee of Pokébal op het level verschijnt, aarzel dan geen moment om hem zo snel mogelijk op te rapen!