Vraag de ontwikkelaars Vol. 1: Gamestudio
De inhoud is van tevoren opgenomen in lijn met de huidige gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen omtrent COVID-19.
Als aftrap voor deze Vraag de ontwikkelaars-serie, waarin Nintendo-ontwikkelaars in hun eigen woorden Nintendo's gedachten overbrengen over het maken van producten en over specifieke punten die hun aan het hart gaan, praten we met twee mensen die betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van Gamestudio, dat nu verkrijgbaar is voor de Nintendo Switch.
Naoki Masuda: Ik ben Naoki Masuda, de director en programmeur van Gamestudio. Voorheen was ik verantwoordelijk voor de planning en het programmeren van Nintendo Labo.(1)
(1)Nintendo Labo-pakketten bevatten onderdelen waarmee spelers diverse "Toy-Con"-creaties kunnen bouwen en ermee kunnen spelen – zoals een piano, een motorfiets en een robot – door stukken karton te combineren met het Nintendo Switch-systeem.
Kosuke Teshima: Ik ben Kosuke Teshima. Als subdirector was ik verantwoordelijk voor de coördinatie van de ontdekkingslessen in Gamestudio. Daarvoor heb ik gewerkt aan het gedeelte "Ontdekken(2)" van Nintendo Labo.
(2)Het onderdeel "Ontdekken" van Nintendo Labo is waar spelers leren hoe de Toy-Con-creaties werken.
Natuurlijk. Gamestudio is software die het programmeren van je eigen games leuk en eenvoudig maakt, simpelweg door je mysterieuze wezentjes genaamd knopixen met elkaar te laten verbinden. Zelfs als je het gevoel hebt dat programmeren lastig is, zul je het stap voor stap onder de knie kunnen krijgen in de ontdekkingslessen en uiteindelijk je eigen games kunnen maken.
Na de ontwikkeling van het Nintendo Labo: VR-pakket, het vierde pakket in de serie, was ik benieuwd of we inspiratie zouden kunnen halen uit het gedeelte VR-Toy-Con-werkplaats van de game om een nieuw product te ontwikkelen. Bij het Nintendo Labo: VR-pakket kon de speler, nadat duidelijk was geworden hoe je een Toy-Con moest maken, eigen VR-games maken met de VR-Toy-Con-werkplaats. Maar ik wilde dat deze applicatie niet alleen voor VR geschikt zou zijn.
Nee, niet helemaal, maar ik had wel het gevoel dat we het verder konden ontwikkelen. De Toy-Con-werkplaats is het laatste praktische toepassingsgedeelte van het Nintendo Labo: VR-pakket, en in eerste instantie verwachtten we dat er maar een handvol mensen gebruik van zou maken. Nadat ik een Toy-Con-werkplaats-wedstrijd had georganiseerd, realiseerde ik me echter dat er veel interessante games waren gemaakt door spelers in de Toy-Con-werkplaats, en ik wilde dat meer mensen het plezier zouden ervaren van het maken van hun eigen games. Ik wilde ook een manier vinden om het voor mensen gemakkelijker te maken om met vallen en opstaan plezier te hebben in het maken van games.
Zelfs binnen het ontwikkelingsteam van Nintendo Labo gebruikten ontwerpers die normaal niet programmeren, de Toy-Con-werkplaats om hun eigen games te maken. Maar soms stopten ze halverwege, omdat ze niet wisten hoe ze verder moesten gaan met het maken van hun game. En dan kwamen ze het Masuda-san vragen, die de Toy-Con-werkplaats had ontwikkeld. Geleidelijk leerden ze hoe ze games moesten maken. In die tijd beantwoordde Masuda-san al hun vragen, dus je werd als het ware hun technische ondersteuning, nietwaar? (lacht)
Na het horen van al die vragen van ontwerpers en het zien van alle games die door spelers zijn gemaakt, realiseerde ik me dat het gedeelte 'Toy-Con-werkplaats' leuk is en dat we dat plezier misschien zouden kunnen uitbreiden als we een systeem hadden dat richtlijnen geeft over hoe je games maakt met de Toy-Con-werkplaats. Daardoor zou het toegankelijker worden voor spelers om hun eigen games te maken.