Het is mogelijk om Wii-software, waaronder WiiWare en Wii Virtual console-spellen, op de Wii U GamePad te spelen na een systeemupdate. Deze software kan zo dus los van de tv worden gespeeld. Let wel, ofschoon dit onderdeel je in staat stelt om Wii-software op het scherm van de Wii U GamePad weer te geven, zul je de spellen niet kunnen besturen via de GamePad zelf. Om Wii-software te spelen, is een Wii-afstandsbediening of Wii-afstandsbediening Plus vereist, naast mogelijke andere accessoires. Raadpleeg de handleiding van de software voor meer informatie.