Algemene speltips
Je kunt niet anders dan medelijden hebben met Olimar. Hij is nog niet terug van zijn avontuur in het eerste Pikmin-spel, of hij krijgt alweer de opdracht om terug te keren naar de planeet die hij zojuist heeft weten te ontvluchten!
Dit keer moet hij op zoek naar waardevolle stukjes metaal en krijgt hij gezelschap van zijn mede-ontdekkingsreiziger, Louie.
Je hoeft de opdracht niet binnen 30 dagen uit te voeren, dus misschien denk je dat dit makkelijk wordt. Vergeet het maar! Aan de oppervlakte van de planeet loert het gevaar – en ondergronds is het al niet veel beter.
Lees onze speltips om zo goed mogelijk gebruik te maken van de Pikmin die je leidt, en de nieuwe mogelijkheid om zowel Olimar als Louie te besturen.
Er lijkt geen eind te komen aan de uitdagingen die Olimar en Louie tijdens hun zoektocht te wachten staan, maar gelukkig krijgen ze hulp. Door het leiderschap te combineren en de vaardigheden van de vijf soorten Pikmin te gebruiken, is geen uitdaging te groot!
Witte Pikmin: worden alleen gevonden in de grotten onder het oppervlak van de planeet. Witte Pikmin zijn zowel giftig als immuun voor gif. Hun toxische eigenschappen maken ze ideaal voor bepaalde taken – zoals het verslaan van de giftige Munge Dweevil of het uitschakelen van de giftige vallen die je bovengronds in overvloed tegenkomt.
Paarse Pikmin: paarse Pikmin zijn zo sterk als tien andere Pikmin en zorgen voor de spierkracht in je groep. Je kunt ze het best laten groeien totdat zich een bloem begint te vormen; anders ondervind je hoe traag hun extra gewicht ze maakt. Je kunt ze ook beter uit de buurt van de mond van vijanden houden. Ze richten meer schade aan als je ze op de rug van een tegenstander gooit. Ze zijn veel te waardevol om als lunch voor een of ander hongerig beest te dienen.
Door de mogelijkheid om zowel Olimar als Louie te besturen in NEW PLAY CONTROL! Pikmin 2, gaat er een wereld aan nieuwe strategische mogelijkheden voor je open. Probeer de twee zoveel mogelijk aan het werk te houden – laat Olimar en een groep Pikmin een klus klaren terwijl Louie en zijn hulpjes een andere opdracht uitvoeren.
Weet dat de twee kapiteins in gevechtssituaties niet volledig afhankelijk zijn van hun Pikmin. Vooral in de ondergrondse grotten kun je goed gebruikmaken van Olimars en Louie's slagkracht om vijanden uit te schakelen, en zo je Pikmin te sparen. Onthoud dat je na een slag afstand neemt. De meeste wezens die je raakt reageren nogal ontstemd! In Sublevel 5 van de Frontier Cavern (in de Valley of Repose) kun je een schat vinden die hun aanvalskracht vergroot, doordat Olimar en Louie er speciale aanvalscombo's mee uit kunnen voeren.
In bepaalde levels, zoals het Subterranean Complex (Valley of Repose), kun je de klappen die Olimar en Louie uit kunnen delen gebruiken om bommen tot ontploffing te brengen. In situaties als deze, waar een pad bezaaid ligt met bommen, kun je één kapitein met alle Pimin laten wachten, terwijl de andere kapitein de weg vrijmaakt. Zo voorkom je dat Pikmin onnodig verloren gaan.
In welke netelige situatie je je tijdens je reis ook bevindt, vraag je altijd af welk type Pikmin je leven eenvoudiger kan maken!