Bowling Training Tips
Het is niet gemakkelijk om in Wii Sports Bowling een perfecte score te halen. Daarom is het fijn dat je je vaardigheden kunt oppoetsen door te trainen in de drie Bowling mini-games van Wii Sports. Die mini-games zijn niet alleen leuk om te doen, ze leren je ook hoe je betere resultaten kunt halen bij het bowlen.
De opzet van de eerste trainingsoefening ‘Picking Up Spares’ is meteen duidelijk: stoot simpelweg een paar kegels omver om een spare te halen. Het begint met opstellingen die je wel vaker tegenkomt tijdens een potje bowlen. Maar naarmate je dichter bij baannummer 20 komt, vereisen de spares meer precisie om gehaald te worden.
De moeilijker spares bevatten ‘sleeper’ kegels die direct achter een andere kegel staan opgesteld. Om deze kegels omver te beuken moet je heel precies mikken en in een rechte baan kunnen werpen. De andere grote uitdaging die je tegenkomt is de split, waarbij er een gat zit tussen de kegels. Gelukkig kom je de eerste split pas bij baan 11 tegen. Je krijgt telkens pas toegang tot de volgende baan als je een spare hebt gehaald. Als je vijf keer faalt is je spel voorbij.
Om een boogbal te gooien, moet je de bal bij je worp wat langer vasthouden. Elke keer dat je de bal rolt, maak je een hoek met je elleboog. Als je een boogbal wilt werpen, moet je een rechte hoek (90 graden) met je elleboog maken. Als je die hoek hebt gemaakt, moet je de B-knop loslaten. Dit proces moet je snel uitvoeren, want naarmate je je arm sneller omhoog beweegt, zal de bal een grotere boog maken, zodat je hem over de eerste tekens op de baan werpt. Deze techniek komt vooral goed van pas als je de mini-game Spin Control speelt.
In de tweede training-game Power Throws tref je een gebruikelijke opstelling van kegels, maar dan op groter formaat. Bij elke stage wordt aan de achterkant een extra rij kegels toegevoegd. Op het moment dat je de tiende stage hebt bereikt, staan er maar liefst 91 kegels opgesteld. Je mag per stage één keer werpen, en krijgt één punt voor elke kegel die je omver beukt. Als je een strike haalt, wordt je puntentotaal voor die stage verdubbeld.
Naarmate de kegeldriehoek groeit, wordt het steeds moeilijker om je worp op de rode kegel te richten. Gelukkig is er een truc die je helpt om de rode kegel elke keer te raken. Misschien is het je al opgevallen dat er witte Wii Sports-logo’s op de bumpers staan. Wat je moet doen, is je worp net voorbij het eerste logo richten, en de bal direct tegen de bumper rollen. Hierdoor zal de bal van de bumper stuiteren en recht naar de rode kegel rollen. Als je mikt op de rechter bumper, moet je links effect aan de bal geven, gooi je de bal naar de linker bumper dan moet je rechts effect geven. Ook bij deze techniek is een strike niet gegarandeerd, maar je vergroot wel je kans erop.
Je kunt in de laatste stage een strike halen zonder maar een kegel te raken, maar dat vereist wel wat durf en handigheid. Als het je lukt om de bal bovenop de bumper naar de achterkant van de baan te rollen, hoor je een klik, gevolgd door een explosie die alle 91 kegels omver werpt.
Om deze bijzondere worp te maken, moet je weten hoe je een boogbal kunt werpen. Als de baan begint, moet je op de A-knop drukken en je richtlijn twee klikjes naar rechts bewegen. Druk dan normaals op A om je richting aan te kunnen passen. Verplaats je Mii-personage helemaal naar rechts, naast de bumper (als je linkshandig bent, moet je deze aanwijzingen in tegenovergestelde richting volgen). Werp vervolgens de bal met een boog, zodat hij op de bumper landt. Als je een rechte worp maakte, zal de bal helemaal naar het andere eind van de bumper rollen voor de bonus. Als je de bal echter niet perfect hebt gegooid, loop je kans met deze laatste baan helemaal geen punten te verdienen.
In de laatste Bowling Training mini-game, hoef je per baan slechts een enkele kegel te raken. Om die kegel te kunnen bereiken, moet je echter wel wat hindernissen overwinnen, zodat je gedwongen wordt goed over je worp na te denken.