Deze keer krijgt Sonic assistentie in de vorm van vriendjes zoals Tails, Knuckles, Amy en Cream. Deze kunnen allemaal als tweede personage geselecteerd worden, of door andere spelers bestuurd worden in de coöperatieve- of battle mode (Nintendo Game Boy Advance Link-snoer vereist).