Tomb Raider: Curse of the Sword
Alle ogen waren gericht op Lara Croft toen ze haar bioscoopdebuut maakte. Uitgever Activision had de uitgave van Tomb Raider: Curse of the Sword precies zo gepland, dat de game in de winkels lag terwijl Angelina Jolie nog steeds tombes onveilig maakte op het witte doek. In de eerste scènes wordt onze aantrekkelijke heldin gesneden door een zwaard waar een vloek op rust, terwijl ze een museumroof probeert te verijdelen. Dit maakt haar niet bepaald vrolijk, een bovennatuurlijke argwaan die wordt bevestigd zodra ze ontdekt dat er in New Orleans een geheime sekte is met plannen om haar ziel te stelen.En zo begint het avontuur. Het is aan jou om de wereld af te reizen en Lara's ziel te redden. Net zoals de oorspronkelijke Tomb Raider GBC-game, is Curse of the Sword boven alles een systematisch avonturenspel. Lara Croft zelf beweegt door middel van talloze nauwgezet geconstrueerde animaties. Door omlaag en daarna diagonaal omlaag en rechts te drukken, maakt ze bijvoorbeeld een salto. Maar dit spel is geen actiegame waarvan je duimen in de knoop raken. Mevrouw Croft voert haar bewegingen op zeer precieze wijze uit, dus je moet iedere beweging goed plannen voor je 'm uitvoert, vergelijkbaar met de uitstekende Prince of Persia-games.Door de ongebruikelijke, maar perfect uitgewerkte spelbesturing voelt Curse of the Sword meer als een puzzelgame dan een actiegame. De Tomb Raider-geest is alom aanwezig: Lara verzamelt eeuwenoude kunstvoorwerpen en lost talrijke raadsels op die om sleutels draaien. Zelfs het onderzoeken van de levels is een test van je slimmigheid; je wilt immers voorkomen dat Lara voortijdig haar dood vindt in een van de vele vallen. Tomb Raider: Curse of the Sword is een prachtig geanimeerde game die garant staat voor een avontuurlijke ervaring. Zowel Tomb Raider-fans als nieuwkomers zullen hier volop van genieten.