Metroids – de gevaarlijkste wezens van de melkweg – zijn in handen gevallen van ruimtepiraten! Jij bent premiejager Samus en je zult jezelf een weg moeten vechten naar het binnenste van de planeet Zebes om de piratenleider Mother Brain uit te schakelen en de vrede in de melkweg terug te brengen.
De originele NES-klassieker Metroid bood spelers een unieke combinatie van actie en zoektochten, wat kenmerkend is geworden voor deze serie. Gebruik Samus’ Morph Ball om elk hoekje en gaatje af te zoeken, en ontdek bonusvoorwerpen als de Ice Beam, de Varia Suit en de Screw Attack.