Het oorspronkelijke NES-avontuur van Ryu Hayabusa wordt afgesloten met Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom. Vals beschuldigd van moord moet Ryu zich door zeven levels boordevol actie knokken om zijn naam te zuiveren.
Gewapend met zijn vertrouwde zwaard en ninjakrachten kan Ryu zich nu ook vastgrijpen aan platformen en buizen om zo zijn vijanden van boven of beneden te verrassen met snelle aanvalsacties. Je zult alle vaardigheden van Ryu in de strijd moeten gooien om het kwaad te bestrijden en de echte boosdoener te ontmaskeren.