Pokémon Ranger
Je speelt hierin geen Pokémon Trainer, maar een Ranger die verantwoordelijk is voor het beschermen van de Pokémon in het wild. Het vangen van Pokémon gebeurt ook op een totaal nieuwe manier: door gebruik te maken van een Capture Styler vang je de Pokémon door er snel met je stylus een cirkel omheen te trekken.
Wanneer je een Pokémon in je bezit hebt, kun je zijn eigenschappen op verschillende manieren gebruiken: je kunt ze gebruiken om obstakels uit de weg te ruimen (zo kan Torchic door een hooibaal heen branden) of om gemakkelijker andere Pokémon te vangen (gebruik de Poké-Assist-mogelijkheid van een Pokémon van het Grass-type in je Styler om zo gras te creëren en de Pokémon die je op het oog had te vertragen). Aangezien je echter een Ranger bent en geen Trainer, zul je alle gevangen Pokémon weer vrij moeten laten nadat ze je geholpen hebben. In plaats van in een Pokédex, wordt elke gevangen Pokémon opgeslagen in je Capture Browser en met meer dan 200 Pokémon die je kunt ontdekken, zul je je handen vol hebben terwijl je carrière maakt als Ranger.