A Dark Room is een innovatief, tekstueel avontuur. In de game worden de percepties, de acties en de verbeelding van de speler op de proef gesteld. Visueel is er niet veel te beleven, maar het verhaal is verbluffend. Audio speelt ook een belangrijke rol in de game.