In Apré Lapli vertellen Maya en haar opa het verhaal van haar ouders, rijdend op een kar die wordt voortgetrokken door een reusachtige draak, onderweg in een schaarse en droge wereld. Hij vertelt haar hoe ze elkaar hebben ontmoet, hoe ze samen zijn gegroeid en ook waarom het water zo schaars is.
Tegelijkertijd droomt Maya over water en vegetatie. Ze ziet duidelijk taferelen waar water in overvloed stroomt. Vegetatie groeit onder haar voeten terwijl ze een van de 10 gedichten van het avontuur onthult.
Soms bestuur je het karretje en moet je een kamp bereiken. Een kleine indicator helpt je de weg te vinden, maar deze woestijn is een open wereld, dus niets houdt je tegen om hem te verkennen. Soms praten Granpa en Maya met elkaar; je hoeft alleen maar met hen mee te rijden en naar hun verhaal te luisteren.
Soms bestuur je Maya en beleef je een van haar dromen met haar; naarmate Maya het korte level doorloopt, onthul je een kort gedicht.
Bij andere gelegenheden bestuur je beide personages tegelijkertijd. Maya, door de linker joystick van de controller te bewegen; opa, door de rechter joystick van de controller te bewegen. Je moet eenvoudige puzzels oplossen, voedsel of water vinden. Elk personage heeft zijn eigen specifieke kenmerken; alleen Granpa heeft de kracht om rotsen op te tillen, alleen Maya heeft de snelheid om kevers te vangen ...
Als de kampdoelstellingen zijn voltooid, kun je bij het vuur gaan zitten en het verhaal verder vertellen. Maar, weet je zeker dat je alle collectibles van dat kamp hebt gevonden?