De Mysterious-serie combineert hartverwarmende, alledaagse elementen met buitengewone ervaringen in een wereld vol wonderen.
Als beginnend alchemist werkt Sophie met Plachta aan een aantal alchemistische recepten, om haar vaardigheden aan te scherpen. Ze leert nieuwe recepten, verkent de velden, verzamelt materialen en creëert nieuwe voorwerpen. De kracht van alchemie en Plachta’s herinneringen beginnen tot leven te komen.
Een toevallige ontmoeting tussen de jonge alchemist Sophie en het levende boek Plachta is het begin van een avontuur om Plachta’s herinneringen te herstellen en alchemistische kennis te vergaren.