Batora: Lost Haven is een isometrisch actie-avontuur waarin keuzes de loop van het verhaal bepalen. Het bevat RPG-elementen en een uniek dualiteitssysteem dat gevechten, het verloop van het verhaal, dialogen, puzzels en de afloop van het verhaal beïnvloedt, en vragen oproept over de betekenis van opoffering.
In Batora: Lost Haven moet je je weg vinden over een aantal buitenaardse planeten en verken je een sterrenstelsel waarin moreel besef een heel ander begrip lijkt. De scheidslijn tussen goed en kwaad is genadeloos dun. Gebruik unieke vaardigheden en perfectioneer je vechtstijlen om dodelijke vijanden te verslaan, lastige puzzels op te lossen en missies te accepteren van buitenaardse bewoners. Elke keuze die je maakt, heeft gevolgen voor je reis en bepaalt de manier waarop je je laatste missie ten einde zult brengen… het herstellen van je Lost Haven.
Nadat ze haar hele familie kwijtraakte, leerde Avril te overleven. Ze heeft zich nooit afgevraagd hoe haar toekomst eruit kan zien. Om haar lotsbestemming te bereiken, moet ze door het universum reizen om oude geheimen te onthullen en levensbepalende keuzes te maken.
Er zijn meerdere eindes mogelijk en de keuzes die je maakt, bepalen het lot van het universum en zijn bewoners. Wat ben jij bereid op te offeren voor wat je liefhebt?